Ferrari 275

Het overleg tussen staatssecretaris Frans Weekers en een alliantie van diverse belangenorganisaties over het heffen van wegenbelasting op oldtimers is vastgelopen. De Tweede Kamer moet nu beslissen wat het gaat worden.

De staatssecretaris en de branche zijn er niet uitgekomen. Het overleg over de heffing van wegenbelasting voor oldtimers is vastgelopen. Dat meldt klassiekerclub KNAC. Het is nu aan de Tweede Kamer om een knoop door te hakken over dit onderwerp. Oldtimerbezitters blijven in onzekerheid over wat er komen gaat.

De ANWB, Bovag, Focwa, klassiekerclub KNAC en de Rai Vereniging namen gezamenlijk deel aan het overleg en hadden een plan op tafel gelegd om de leeftijd voor klassieke auto’s – die worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting - op te rekken naar 30 jaar voor benzineauto’s en zelfs 40 jaar voor auto’s die op diesel of LPG rijden. Dat is echter niet genoeg voor Weekers, die aanvullende maatregelen wil.

Naast het oprekken van de leeftijdsgrens wil Weekers een gereduceerd MRB-tarief of een dagenkaart invoeren, waarmee de oldtimerbezitters alleen wegenbelasting betalen over de dagen dat ze daadwerkelijk rijden met hun auto.   

Hoe ziet er dus naar uit dat oldtimerbezitters hoe dan ook wegenbelasting moeten gaan betalen, al zal dit in het geval van echt oude auto’s om een gereduceerd tarief gaan. De onrust die is ontstaan onder liefhebbers, bezitters en verkopers van oldtimers kan helaas nog niet weggenomen worden. Weekers heeft zes alternatieven voor het oorspronkelijke plan naar de Tweede Kamer gestuurd.

Update 25 april

De branche en de staatssectaris zijn er alsnog uitgekomen. De leeftijdsgrens voor vrijstelling van wegenbelasting van klassiekers gaat naar 40 jaar. Lees hier alle informatie over het akkoord.