Volkswagen Golf Twindrive Bluemotion

Toen we begin dit jaar schreven dat Volkswagen een plug-in hybride versie van de Golf ontwikkelt, beschikten we nog niet over de onderhuidse details. Dat is nu anders.

Op de autosalon van Genève toonde Volkswagen de Golf Twindrive BlueMotion, een plug-in hybride die in 2014 wordt geïntroduceerd. Behalve spectaculaire verbruiks- en uitstootcijfers (35 g/km) waren er nog geen specificaties. Dankzij het Duitse tijdschrift AutoBild, dat een prototype mocht uitproberen, ligt dat nu anders. Hier zijn de eerste feiten.

De elektromotor met omgerekend 54 pk kan de auto circa 50 km lang emissieloos laten rijden. Als de accu's leegraken - of als je harder dan 130 km/u gaat rijden - schakelt de hybride over op de benzinemotor. Dat is een 1,4 liter TSI viercilinder van 150 pk. De 240 Nm koppel is beschikbaar bij alle toerentallen, waardoor een 0-100 km/u-sprint in 7,6 seconden mogelijk is. De topsnelheid ligt op 210 km/u. 

Aan een gewoon stopcontact kan het 8,8 kWh-batterijpakket van de Golf plug-in binnen 4 uur volledig geladen worden. Het lithium-ion pakket is aangebracht onder de passagierscabine. 

Natuurlijk zijn we benieuwd of het spectaculaire verbruik van 1,5 l/100 km (1 op 66,6) in de praktijk gehaald wordt. De testrijders in Autobild bevestigen dit verbruik exact indien alleen elektrisch wordt gereden. De testrijders denken dat bij gecombineerd rijden 1 op 25 realistisch is. Ook doen de verslaggevers een slag in de lucht en komen tot een prijs van 36.000 euro; wij denken dat we beter nog even kunnen wachten totdat Volkswagen de vanafprijs zelf bekendmaakt.