Volkswagen Golf Twindrive Bluemotion

De plug-in hybride variant van de Volkswagen Golf verschijnt al in de herfst. Hij gaat Golf GTE heten.

De Volkswagen Golf GTE verschijnt al in de herfst van dit jaar. Dat heeft topman Heinz-Jakob Neusser bevestigd tijdens een gesprek met Duitse journalisten in de Zweedse industriestad Arvidsjaur. De plug-in hybride werd vorig jaar als prototype onder de naam Golf TwinDrive Bluemotion gepresenteerd op de autosalon van Genève.

De Golf GTE kan tot 50 kilometer puur elektrisch rijden. De maximum snelheid ligt dan op 130 km/u. Voor dit uitstootloos rijden is een 110 kW sterke elektromotor aan boord. Die kan ook samenwerken met de 1.4 TSI-benzinemotor die 150 pk vermogen genereert.

Samen leveren ze een systeemvermogen van maximaal 204 pk en 350 Nm koppel. Daarmee trekt de GTE vanuit stilstand in 7,6 seconden op tot 100 km/u. In deze hybridestand bereikt de plug-in een top van 217 km/u. Bovendien kan 'ie ruim 1.000 km ver rijden voordat de tank of accu's weer gevuld moeten worden.

Nog altijd geeft Volkswagen een verbruik op van 1 op 66,7. Deze 1,5 l/100 km is natuurlijk puur theoretisch, zoals eerder bleek uit een praktijktest van Autobild. Bij het officiële verbruik hoort een CO2-uitstoot van 35 g/km. Dat is gunstig voor Nederlandse leaserijders, die hoeven daarvoor slechts 7 procent bij te tellen.