In Detroit heeft General Motors een aantal prototypes getoond van zelfrijdende auto's. In 2017 wordt een 'super cruisende' Cadillac verwacht, Opel en Chevrolet willen al een jaar eerder hun V2V- en V2I-modellen uitbrengen.

Op het World Congress on Intelligent Transport Systems (ITS) heeft autofabrikant General Motors een demonstratie gegeven van enkele autonoom rijdende auto's die het in ontwikkeling heeft. De Amerikaanse autobouwer wil al over 2 jaar de eerste auto introduceren met V2V-connectiviteit. Dat staat voor 'Vehicle-to-Vehicle' en omvat technologie waarmee de voertuigen onderling informatie uitwisselen. Daarnaast moeten de wagens ook V2I-mogelijkheden ('Vehicle to Infrastructure') mogelijkheden bieden. 

Opel Insignia

Een van de demonstratiewagens is een Opel Insignia die daarvoor uitgerust is met allerlei camera's, sensoren, lichtbundels onder de auto, een antenne, gps - en natuurlijk een computer om alle gegevens om te zetten in één virtueel 360 graden-beeld van de directe omgeving van de auto. Daarin zijn niet alleen de voorliggers, wegmarkeringen en naderende voertuigen verwerkt maar ook de niet voor de bestuurder zichtbare zaken en personen zoals spelende kinderen en wegwerkers. Die moeten dan wél een speciaal communicatie-armbandje dragen.

Chevrolet EN-V 2.0

Chevrolet EN-V 2.0

De auto, die eruit ziet als een gewone Insignia, kan zowel in het stadsverkeer als op grote wegen zelfstandig rijden. Dat is anders bij de Chevrolet EN-V 2.0, een doorontwikkeling van de GM EN-V uit 2010 die er nu uitziet als een tweezits stadsmobiel. Deze elektrische oplossing voor files en parkeerproblemen in de stad heeft een bereik van 40 km en een topsnelheid van 40 km/u. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de zelfrijdende auto van Google zijn in het EN-V prototype nog alle bedieningselementen aanwezig. Er hóéft dus niet autonoom gereden te worden. 

Cadillac

Cadillac, dat in de komende jaren met een groot topmodel komt, wil dat vlaggenschip uitrusten met 'Super Cruise'. Die term gebruikt GM voor techniek waarmee op hoge snelheid autonoom gereden kan worden. Het maakt rijden in treintjes binnen een rijstrook op hoge snelheid (zo'n 110 km/u) mogelijk, ook bij dicht op elkaar zittend verkeer. Daarnaast omvat Super Cruise een snelheids- en afrem-controlesysteem. Andere Cadillac-modellen, waaronder de CTS, worden met alleen V2V en V2I uitgerust. 

GM Firebird II Concept 1956

Historische GM zelfrijdende auto's

General Motors hield zich al vroeg bezig met de bouwblokken voor een zelfrijdende auto. In 1956 toonde het de GM Firebird II Concept, die verbonden was met een theoretische 'Safety Autoway'. Radiocommunicatie met een verkeerscontroletoren speelde daar nog een rol bij. In 'Automatic Mode' kon de Firebird een rijstrook volgen dankzij metaalgeleiding in het wegdek. 

Latere innovaties waren de nabijheidssensoren in de Cadillac Cyclone (1959), de automatische gps-noodoproep en botspreventie uit de jaren '90 en 'The Boss', een monstrueus uitgedoste Chevrolet Tahoe die als eerste GM-auto zelf kon rijden.