Ford Focus RS

Ford ziet nóg meer potentie in de Focus RS. Het merk zou aan een hardcore, lichtgewicht versie van de auto werken.

De nieuwe Ford Focus RS verplettert met zijn vermogen en vierwielaandrijving de prestaties van zijn voorgangers, maar het is niet genoeg. Ford werkt volgens het doorgaans goed geïnformeerde Autocar aan een hardcore versie van de Focus RS.

Het merk zet daarbij vooral in op gewichtsbesparing. Door het glas te vervangen door polycarbonaat, diverse plaatwerkdelen te vervangen door koolstofvezel panelen, isolatie weg te laten en het interieur te strippen zou het merk zo’n 100 kilogram van het gewicht van de Focus RS af kunnen halen. Om de circuitprestaties te verbeteren past het merk een limited slip differentieel toe op de vooras.

De 2,3 liter EcoBoost benzinemotor van de Focus zit volgens Autocar zo’n beetje aan de top van zijn kunnen. Ford zou daarom niet veel meer dan de huidige 350 pk uit het blok kunnen halen. De gewichtsbesparing en een kleine vermogenstoename moeten echter genoeg zijn om de 0-100 km/u sprinttijd rond de 4,0 seconden te krijgen - een verbetering van 0,7 seconden.

Als Ford besluit om de hardcore RS-uitvoering te bouwen dan zal dat in een gelimiteerde oplage zijn.