Porsche heeft de vernieuwde 911 officieel onthuld. De wijzigingen onderhuids zijn groot: alle motoren hebben nu turbotechniek en actieve vering is voortaan standaard.

Hier is de vernieuwde Porsche 911! Vorige maand lekten al de eerste foto’s uit van het vernieuwde model en daarop was al zien dat de uiterlijke wijzigingen bescheiden zijn. Nieuwe led-dagrijverlichting, vernieuwde achterlichten, verticale in plaats van horizontale lamellen in de motorafdekking en nieuwe deurgrepen: dat zijn zo’n beetje de belangrijkste veranderingen.

Onderhuids is Porsche rigoureuzer te werk gegaan. Eerder werd al bekend dat Porsche de oude 3.4 en 3.6 zescilindermotoren zou vervangen door nieuwe turbomotoren. Die hebben in de Carrera en Carrera S een cilinderhoud van 3,0 liter. In beide gevallen komt er 20 pk bij, waarmee de twee uitvoeringen nu 370 en 420 pk hebben. Het koppel is gestegen met 60 Nm naar 450 en 500 Nm. De Carrera S heeft een aangepaste turbo en uitlaatsysteem en gewijzigde motorelektronica. De nieuwe zescilinders zijn zuiniger, tot wel 12 procent. De zuinigste uitvoering is de Carrera met PDK-automaat, die in theorie 7,4 l/100 km verbruikt (1 op 13,5).

De nieuwe motoren doen uiteraard veel goeds voor de prestaties, de Carrera S accelereert met PDK-automaat nu zelfs in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt 4 tot 6 kilometer hoger dan voorheen.

Porsche levert de actieve vering PASM standaard op de vernieuwde 911. Hoewel het onderstel met 10 mm is verlaagd heeft Porsche toch het veercomfort weten te verbeteren. Aanvullend is er het Sport Chrono Pack, dat nu voorzien is van een draaiknop met rijstanden die invloed hebben op de schakelsnelheid, het motorgeluid en de gasrespons. Ook nieuw: de actief meesturende achteras van de GT3 is als optie te verkrijgen op de Carrera S.

Porsche heeft het multimediasysteem bijgewerkt naar de huidige stand der techniek. Dat betekent dat Apple Carplay, Google Streetview en andere nieuwigheden nu aanwezig zijn. Ook de veiligheid is naar een hoger plan getild, zo zijn dodehoekdetectie, detectie van achteropkomend verkeer en een remfunctie voor de adaptieve cruise control nu verkrijgbaar.

De vernieuwde Porsche 911 staat aan het eind van het jaar in de showroom. Prijzen zijn nog niet bekend.