Volkswagen blijft nog zeker twee komende autogeneraties het modulaire platform MQB gebruiken. Daarmee hoopt het concern fors kosten te kunnen besparen.

Het in 2012 in gebruik genomen Volkswagen-platform MQB zal niet snel verdwijnen. Het Duitse concern wil deze bodemplaat voorlopig blijven gebruiken, in ieder geval voor de volgende twee nieuwe modelgeneraties - dat wil zeggen voor de komende 15 jaar. De autobouwer hoopt daarmee flink wat (ontwikkel)kosten te besparen.

Wel zullen enige verbeteringen worden doorgevoerd aan het platform. In de afgelopen maanden is daarmee goede vooruitgang geboekt, zo laat topman Herbert Diess weten in de Duitse financiële krant Börsen-Zeitung: "De techniek van MQB is gedegen, daardoor kunnen we het voor de volgende twee voertuiggeneraties gebruiken zonder verdere grote investeringen."

Volkswagen ontwikkelde MQB voor kleine en middelgrote voorwielaangedreven modellen, waaronder de Golf, Passat en Tiguan. Ook dochtermerken van Volkswagen maken er gebruik van, bijvoorbeeld in de Skoda Superb en Octavia, Seat Leon en Ateca, evenals de Audi A3, Q2 en TT. De bodemplaat is licht van gewicht, flexibel in afmetingen en te combineren met meerdere motoren. 

Volkswagen moet de komende jaren miljarden euro's besparen vanwege de kosten die het dieselgate-schandaal met zich meebrengt. Grote investeringen gaan nu vooral naar elektrisch rijden. Volkswagen wil daarom meer terugverdienen aan het MQB-platform. In 2014 reden er twee miljoen 'MQB-modellen' van de lopende band af, in 2018 moeten dat er zeven miljoen zijn.