Bij de Duitse carrosseriebouwer Karmann is deze week de laatste Chrysler Crossfire van de band gerold. Daarmee komt na vier jaar een einde aan de carrière van de tweezitter.

Eigenlijk heeft de Crossfire het nog iets langer uitgehouden dan verwacht, want oorspronkelijk wilde Chrysler deze zomer al stoppen met de productie. Duidelijk is echter wel dat de Crossfire is uitgedraaid op een regelrechte flop. Omdat de verkoopaantallen al direct in het eerste jaar achterbleven bij de verwachtingen, lag deze beslissing van Chrysler voor de hand. Afkopen van het contract met Karmann was echter duurder dan de Crossfire met verlies te verkopen, zodat de auto uiteindelijk nog vier jaar in productie is gebleven.

Een belangrijke oorzaak voor de tegenvallende verkoopcijfers, ligt in de verouderde techniek die Chrysler voor de Crossfire gebruikte. Onderhuids waren veel onderdelen afkomstig van de oude Mercedes SLK, waardoor veel potentiële klanten bij voorbaat afhaakten. Ook in Nederland kan de Crossfire tot de zeldzame auto’s worden gerekend: in vier jaar tijd wist Chrysler er nog geen 250 te verkopen.