Het Europese veiligheidsinstituut EuroNCAP is ontevreden met de inspanningen die de fabrikanten van MPV’s leveren om de veiligheid van de inzittenden en voetgangers te waarborgen. De Chrysler Voyager toont volgens de botsproefspecialisten aan dat verbetering van de bescherming nauwelijks prioriteit heeft.

De nieuwe rechtsgestuurde Voyager scoorde slechts twee sterren, waarvan de laatste ook nog is doorgestreept. Zeven jaar geleden kreeg het model ook maar twee sterren toebedeeld. In 1999 testte EuroNCAP voor het eerst een groep MPV’s. Slechts twee van de acht modellen haalden toen de maximale score. De onderzoekers constateerden een grote zwakte aan de voorzijde van de auto’s. De linksgestuurder Voyager die in Nederland wordt geleverd scoorde vier sterren. Veel fabrikanten hebben sindsdien grote vooruitgang geboekt op dit punt; de Ford S-MAX behaalde in augustus 2006 de beste score voor een MPV ooit, met vijf sterren en 36 punten. Het voorbeeld van de Voyager toont aan dat niet alle merken dat goede voorbeeld volgen.

“Het is schokkend om te zien dat een fabrikant in zeven jaar tijd de veiligheid van dit model niet kan verbeteren”, stelt EuroNCAP-voorzitter Claes Tingvall. “En zeker een model dat overduidelijk bedoeld is voor gezinnen. Nog erger is dat Chrysler deze uitvoering blijft verkopen in Engeland, terwijl de linksgestuurde versie op het Europese vasteland beter uitgerust is en beter presteert. Ik hoop dat Chrysler zich in de toekomst meer gaat toeleggen op de veiligheid.”