Nissan Almera

Nissan werkt aan een opvolger voor de Almera, die naast de succesvolle Qashqai in het gamma komt. Het Japanse merk heeft zichzelf als doel gesteld dat de auto ‘beter moet zijn dan de Volkswagen Golf’.

Nissan werkt aan een verlate opvolger van de Almera. Het merk wil weer actief zijn in het C-segment met een rechtstreekse concurrent voor de Volkswagen Golf. Nissan vice-president Andy Palmer heeft tegen het Engelse Autocar gezegd dat de auto ‘beter moet zijn dan de Golf’.

Toen de Almera in 2007 van de markt verdween kwam Nissan met de Qashqai, een crossover in het C-segment. Dat bleek een schot in de roos, de auto werd een enorme verkoophit voor het Japanse merk. De altijd wat saaie Almera was daarmee snel vergeten.

Nu gaat Nissan het toch weer proberen. De Japanners willen op negentig procent van alle markten in de wereld actief zijn, nu is dat nog 84 procent. Nissan heeft zichzelf als doel gesteld om het huidige wereldmarktaandeel van drie procent uit te breiden en daarom wil het merk in alle belangrijke segmenten aanwezig zijn. Een tijdspad heeft Nissan niet gegeven. Het merk legt de focus eerst op de Leaf, de elektrisch aangedreven hatchback die qua formaat ook in het C-segment valt.