De Citroën Nemo is bij een uitwijkproef van de Duitse consumentenorganisatie Adac omgekiept. Het geteste exemplaar was niet voorzien van ESP.

De Citroën Nemo is bij een uitwijkproef van de Duitse ANWB-zuster Adac op z’n dak beland. Het Franse personenbusje kiepte om tijdens een uitwijkproef, die met een snelheid van 80 km/u werd uitgevoerd. De testpiloot kon ongedeerd uitstappen.

De Nemo was niet uitgerust met stabiliteitscontrole. Adac testte ook een Fiat Fiorino Qubo – die technisch identiek is aan de Nemo – met ESP en die bleef met vier wielen op de grond. De test van de Peugeot Bipper, nummer drie van de drieling, heeft Adac wegens veiligheidsredenen geschrapt.

Bij alle drie de modellen is ESP een optie. Citroën en Peugeot beloven beterschap, vanaf september rusten de Fransen alle dieseluitvoeringen in Duitsland standaard uit met ESP. Adac raadt Fiat aan hetzelfde te doen. De stabiliteitscontrole voor benzinemodellen is nog in ontwikkeling. Het is overigens niet voor het eerst dat een auto kantelt bij een uitwijktest van Adac. In 2008 kantelde de Renault Kangoo nog bijna maar dat model was wel voorzien van ESP.