Lamborghini heeft zijn vlaggenschip vernieuwd. De Aventador gaat voortaan als Aventador S door het leven en heeft meer vermogen, een aangescherpt design, betere aerodynamica en slimmere elektronica.

Lamborghini steekt de Aventador in het nieuw. Dat is vooral te zien aan de voorzijde, waar de nieuwe voorbumper is ontworpen voor maximale downforce en optimale koeling. De neerwaartse druk is aan de voorkant met 130 procent verbeterd, wat de wegligging bij hoge snelheden ten goede komt.

De V12-motor levert 40 pk meer vermogen dan voorheen, wat betekent dat er nu 740 paarden staan te trappelen om de Aventador S in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u te laten accelereren. Voor het schakelen zorgt onveranderd een zeventraps automatische versnellingsbak.

Nieuw is vierwielbesturing, die op hoge snelheden meestuurt en bij lage snelheden in tegengestelde richting draait. Het resultaat: meer stabiliteit in bochten en een kleinere draaicirkel. Het systeem werkt helemaal automatisch dankzij een nieuwe controle-eenheid, door Lamborghini LDVA (Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva) genoemd. Dit systeem analyseert alle data en stuurt de verschillende onderdelen in de auto aan. De besturing van de achterwielen kan bijvoorbeeld binnen 5 milliseconden worden geactiveerd. Ook de nieuwe, actieve vering wordt door de controle-eenheid geregeld.

De Aventador S wordt in de loop van volgend jaar leverbaar in Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.