Op de bedrijfsautobeurs in Hannover staat een bijzondere conceptcar die we je niet willen onthouden: de Hyundai H350 Fuel Cell. Het studiemodel laat zien hoe bedrijfswagens in de toekomst ingericht kunnen worden om op waterstof te rijden.

In ons land verkoopt Hyundai de H350 niet, maar het concept van een bedrijfswagen op waterstof kan net zo goed uitgevoerd worden op de H300. Bij rijden op waterstof worden slechts waterdruppeltjes uitgestoten. Behalve schoon is de toegepaste elektromotor ook nagenoeg stil. Dat maakt de waterstof bedrijfsauto bijzonder geschikt voor toekomstig stedelijk gebruik.

De waterstoftanks zijn onder de vloer van de H350 aangebracht zodat deze geen ruimte opslokken: er passen nog altijd vijf Europallets in de laadbak (tot 12,9 m3 laadruimte). De personenuitvoering biedt plaats aan liefst veertien passagiers. In de tanks past 175 liter waterstof, wat in minder dan 4 minuten getankt kan worden. Op een tank kan volgens Hyundai 422 km ver gereden worden. 

De H350 heeft een brandstofcel waarmee de waterstof gesplitst wordt in protonen en elektronen. De stroom die hierbij wordt genereert wordt opgeslagen in een 24 kW lithium-polymeer accupakket. Een zogenaamde 'invertor' zet deze tenslotte om naar wisselstroom, waarmee de 100 kW sterke elektromotor wordt aangedreven. 

Op de bedrijfsautobeurs in Hannover staat een bijzondere conceptcar die we je niet willen onthouden: de Hyundai H350 Fuel Cell. Het studiemodel laat zien hoe bedrijfswagens in de toekomst ingericht kunnen worden om op waterstof te rijden.

In ons land verkoopt Hyundai de H350 niet, maar het concept van een bedrijfswagen op waterstof kan net zo goed uitgevoerd worden op de H300. Bij rijden op waterstof worden slechts waterdruppeltjes uitgestoten. Behalve schoon is de toegepaste elektromotor ook nagenoeg stil. Dat maakt de waterstof bedrijfsauto bijzonder geschikt voor toekomstig stedelijk gebruik.

De waterstoftanks zijn onder de vloer van de H350 aangebracht zodat deze geen ruimte opslokken: er passen nog altijd vijf Europallets in de laadbak (tot 12,9 m3 laadruimte). De personenuitvoering biedt plaats aan liefst veertien passagiers. In de tanks past 175 liter waterstof, wat in minder dan 4 minuten getankt kan worden. Op een tank kan volgens Hyundai 422 km ver gereden worden. 

De H350 heeft een brandstofcel waarmee de waterstof gesplitst wordt in protonen en elektronen. De stroom die hierbij wordt genereert wordt opgeslagen in een 24 kW lithium-polymeer accupakket. Een zogenaamde 'invertor' zet deze tenslotte om naar wisselstroom, waarmee de 100 kW sterke elektromotor wordt aangedreven.