Lamborghini presenteert voor de tweede keer in zijn bestaan een SUV. Na de LM002 in de jaren ’80 volgt nu de Urus.

Hier is de Lamborghini Urus, de langverwachte SUV van het Italiaanse supercarmerk. Lamborghini is met de Urus dichtbij het studiemodel gebleven dat vooraf ging aan de SUV. Het merk heeft de ontwerpelementen van zijn sportwagens in een SUV-koets geboetseerd.

Uiteraard heeft de Urus een motor die past bij een Lamborghini, in dit geval een 4,0 liter V8 met 650 pk en 850 Nm. Daarmee accelereert de Urus in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 305 km/u. Schakelen gaat met een achttraps automaat. De Urus wordt altijd op vier aangedreven, in normale situaties gaat 60 procent van het koppel naar de achterwielen. Maximaal wordt er 87 procent naar achteren gestuurd. Naast vierwielaandrijving heeft de Urus ook vierwielbesturing, de achterwielen sturen een beetje mee met de voorwielen voor meer grip en stabiliteit in bochten.

De Urus heeft maar liefst zes rijstanden, waarvan drie voor in het terrein. De 5,11 meter lange SUV is een van de meest praktische die het merk ooit bouwde. Er is een achterbank, eventueel levert Lamborghini twee losse stoelen achterin. Daarnaast is er een bagageruimte van 616 liter groot. Het interieur straalt 'luxe' uit, de stoelen zijn standaard bekleed met leder. Optioneel biedt Lamborghini koolstofvezel of houten afwerking aan voor op het dashboard.

De Urus komt in de loop van volgend jaar naar Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.