In de Werkspoorkathedraal in Utrecht maken we kennis met de Opel Grandland X. We kunnen pas in het najaar rijden, maar we mogen er wél alvast in zitten.

Ver voor het publieksdebuut in september kunnen we alvast een beetje proeven aan de Opel Grandland X. Het merk presenteert de auto op een bijzondere locatie, de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Tot de jaren ’70 werden hier treinstellen gebouwd, nu is het de plaats waar we kennismaken met de nieuwste SUV van Opel.

De Grandland X is het derde en grootste X-model van Opel. Om dat in perspectief te plaatsen: hij is 20 centimeter langer dan de Mokka X, die samen met de nog kleinere Crossland X Opel het compacte segment vertegenwoordigt. De Grandland X moet het gaan opnemen tegen auto’s als de Nissan Qashqai en Hyundai Tucson. Dat de nieuwe Opel-SUV ruim is, blijkt bij een eerste ‘proefzit’. Zowel voor- als achterin is er ruimte genoeg, vooral de hoofdruimte achterin is indrukwekkend. Het dashboard ziet er keurig uit en is modern, in lijn met dat van andere recente Opels. Ontwerper Uwe Müller zegt tijdens de presentatie zelfs dat het interieur een ‘premium uitstraling’ heeft. Hoewel de getoonde auto’s nog pre-productiemodellen zijn, is de afwerking op het eerste gezicht in ieder geval degelijk.

Opel Grandland X

Twee motoren, om mee te beginnen

Bij de verkoopstart in het najaar zijn er twee motoren leverbaar, een 130 pk sterke 1.2 benzinemotor en een 120 pk 1.6 dieselmotor. Beide zijn verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak. Later volgen er minder sterke én krachtigere motorversies. Bij de presentatie in Utrecht maakt Opel ook al een prijs bekend: 30.499 euro. Dat is de prijs van de Grandland X 1.2 Turbo Online Edition. Die is standaard al uitgerust met een multimediasysteem met 7 inch aanraakscherm, Opel OnStar helpdeskservices, parkeersensoren, 17 inch lichtmetalen wielen, een lijnassistent en een verkeersbordenlezer. Luxere uitvoeringen zijn de Business Executive en Innovation.

Opel maakt binnenkort meer prijzen bekend.