Hyundai heeft al elektrische en benzineversies van de Kona en daar komt nu een hybrideversie bij. Die valt er precies tussenin.

Hyundai breidt het aanbod van de Kona binnenkort uit met een hybride-uitvoering. De Kona Hybrid heeft een zelfladend hybridesysteem, zonder stekker dus. Met de kleine batterij (1,56 kWh) kan de Kona Hybrid korte afstanden op lage snelheid volledig elektrisch rijden, maar de elektromotor dient vooral om de 1.6 GDi benzinemotor te ondersteunen.

Hyundai geeft een systeemvermogen op van 141 pk, het gecombineerde koppel bedraagt 265 Nm. De elektromotor alleen heeft 32 kW en 170 Nm, de volledige trekkracht is direct bij wegrijden vanuit stilstand beschikbaar. Als het moet, sprint de hybride Kona in 11,2 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 160 km/u, maar dat is niet het belangrijkste cijfer. Bij een hybride-auto gaat het natuurlijk om het verbruik, dat volgens Hyundai op 3,9 l/100 km (1 op 25,6) uitkomt.

Connected

De Kona Hybrid is helemaal ‘connected’, zoals dat zo mooi heet. Via je smartphone kun je enkele functies bedienen, maar ook zien waar de auto zich bevindt. Hyundai levert de Kona Hybrid standaard 5 jaar lang met internetservices en ondersteuning van smartphonekoppeling via Apple CarPlay is aanwezig. De nieuwste versie van Hyundai’s infotainmentsysteem heeft in de meest uitgebreide uitvoering een beeldscherm met een diameter van 10,25 inch. Met GPS-data kan het gebruik van de hybridebatterij geoptimaliseerd worden, bijvoorbeeld bij het rijden in de bergen.

De Kona Hybrid ziet er aan de buitenkant net zo uit als de benzine-Kona, op wat badges en een specifiek design van de wielen na. Het interieur is aangekleed met hoogglans zwarte panelen en witte stiksels op de stoelen. Andere kleuren, waaronder oranje en limegroen, zijn ook beschikbaar.

De Kona Hybrid komt later dit jaar naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.