Hyundai presenteert de nieuwe i20! Het compacte model heeft een heel nieuw ontwerp, met scherpe lijnen en een enorme grille. Het merk gooit alle bescheidenheid overboord.

De Hyundai i20 kennen we al een capabele, praktische auto zonder poespas. Dat laatste is bij de nieuwe i20 niet meer van toepassing. Het design is compleet vernieuwd en getekend met scherpe lijnen. Een enorme grille, opvallend gevormde achterlichten en een driehoekig derde zijruitje zijn de meest in het oog springende elementen. De verhoudingen van de auto veranderden mee. De nieuwe i20 is ongeveer even lang als het uitgaande model, maar de wielbasis is iets gegroeid. Verder is de nieuwe i20 3 centimeter breder en 2,4 centimeter lager.

Hyundai meldt dat het dashboard, in de meest luxe uitvoering, wordt gedomineerd door twee beeldschermen van 10,25 inch groot, die optisch naadloos aan elkaar zijn geplakt. Hoe dat eruit ziet weten we nog niet, Hyundai geeft nog foto's van het interieur vrij. Diverse autofuncties kunnen op afstand met een app aangestuurd worden. De kofferbak van de i20 is met 25 liter gegroeid tot 351 liter, een knappe waarde voor een compacte auto.

Nieuwe rijhulpjes

Op het gebied van rij-assistentiesystemen is de i20 helemaal bij de tijd. Semi-autonoom rijden kan nog niet, maar het model beschikt wel over elektronica die ingrijpt als de bestuurder dat nalaat, bijvoorbeeld bij het overschrijden van de wegbelijning of het wisselen van rijbaan terwijl er een auto in de dode hoek rijdt. De radar in de i20 herkent vanaf nu ook voetgangers en fietsers en de slimme cruise control maakt gebruik van kaartdata om de snelheid aan te passen.

Hyundai kondigt drie motorversies aan voor de i20. Nieuw is dat de 120 pk sterke versie van de 1.0 T-GDI-motor is voorzien van mild hybrid-techniek, wat zorgt voor een tot 4 procent lager brandstofverbruik. Deze motor is er ook met 100 pk, zonder elektrohulp. Verder levert Hyundai nog een 1.2 benzinemotor zonder turbo en een vermogen van 84 pk. Een automatische versnellingsbak is leverbaar op de 1.0 T-GDI met 100 pk en standaard op de 120 pk-variant.

De nieuwe i20 komt in het derde kwartaal van dit jaar naar Nederland en wordt gepresenteerd op de autosalon van Genève volgende maand. De prijzen zijn nog niet bekend.