Renault geeft meer informatie vrij over de aanstaande Clio en Captur hybrides. Modulaire E-Tech-techniek maakt het mogelijk Renault-modellen uit te voeren als stekkerloze hybride of plug-in hybride. Beide varianten zijn vanaf morgen te zien op de Brusselse autosalon.

Renault kondigde de hybride varianten van de Clio en Captur eerder al aan. Vanaf morgen kun je beide bekijken op de autosalon van Brussel. Voor de gelegenheid informeert het Franse merk ons ook over de technische mogelijkheden. De twee modellen hebben zaken gemeen, maar verschillen ook van elkaar. Dat kan omdat ze beide zijn gebouwd op het flexibele CMF-B-platform voor elektrische auto's. Renault heeft gebruikgemaakt van onderdelen van reeds bestaande elektrische modellen én van hybridetechniek uit de Formule 1. 

Clio E-Tech

De Clio E-Tech 140 pk is een hybride zonder stekker met een 1,2 kWh-batterijpakket. Hij start altijd in elektrische modus en blijft daarin tot een snelheid van 70 à 75 km/u. In de stad rijdt 'ie dus bijna geheel emissieloos, wat flink wat benzine bespaart. Mooi ook is de snelheid waarmee je versnellen kunt: in slechts 6,9 seconden van 80 km/u naar 120 km/u. 

Renault Captur E-Tech Plug-in

Captur E-Tech Plug-in

Net als de Clio is de Captur E-Tech Plug-in 160 pk voorzien van een 1,6 liter benzinemotor. De stekkerhybride Captur heeft echter twee elektromotoren - waarvan een met hoge voltage startgenerator - en een 9,8 kWh-accupack. Bij een snelheid tot 135 km/u kan de plug-in hybride maximaal 50 km volledig elektrisch rijden, in de stad zelfs 65 km. In plaats van een reguliere versnellingsbak wordt een slimme, 'multimodale' transmissie uit de F1 toegepast, waarmee het schakelen soepel verloopt. 

Renaults E-Tech-technologie is dan ook ontworpen om leuk mee te kunnen rijden. Daarnaast is zuinig verbruik een doelstelling. Dat laatste wordt tevens bevorderd door voorzieningen als terugwinning van rem-energie, stroombesparing bij het loslaten van het 'gas'pedaal en het automatisch wisselen tussen rijmodi. Met de E-Save-optie kies je voor rijden op brandstof. Het gecombineerde verbruik van de plug-in hybride Captur ligt (theoretisch) op 1,5 l/100 km. 

Bij de showroomintroductie berichten we over prijzen en uitrusting van de twee hybride modellen.