De SUV-coupé Renault Arkana staat volgend jaar in de Nederlandse showrooms. Hier zal alleen de E-Tech stekkerloze hybride uitvoering worden aangeboden. 

De Renault Arkana is een zogenaamde 'wereldauto', ontworpen voor verschillende continenten. Per continent past het merk de Arkana enigszins aan naar de wensen van de consumenten daar. Zo heeft het de SUV-coupé voor onze markt op het modulaire CMF-B-platform gezet, waar ook de Clio en Captur op staan. Nu is de auto bijna klaar voor de introductie, eind 2021, en vertelt het Franse merk ons alvast iets wat we verwachten kunnen. 

De 4,57 meter lange en 1,57 meter hoge SUV (met een wielbasis van 2,72 meter) is speciaal afgestemd op gezinnen. Ondanks de aflopende daklijn zou er voldoende interieurruimte zijn. De bagageruimte bedraagt 438 liter. Ook zakelijke rijders lijken een doelgroep, gezien de 'uitstraling van een premium-SUV' en de sportieve uitvoering R.S. Line (hier afgebeeld).

E-Tech 140-aandrijflijn

In ons land wordt de Arkana uitsluitend leverbaar met de E-Tech hybride aandrijflijn van 140 pk die ook in de Clio ligt. Daarbij wordt een viercilinder benzinemotor van 1,6 liter gecombineerd met twee elektromotoren - een voor de aandrijving zelf en een hoogvoltage starter-generator - plus een koppelingloze 'dogbox'-transmissie.

Opladen van het batterijpakket is niet nodig, dat doet het systeem tijdens afremmen, remmen en met behulp van de brandstofmotor. Met deze aandrijflijn, gebaseerd op technologie uit de Formule 1, zou je in de stad tot 80 procent van de tijd volledig elektrisch rijden kunnen, daarbuiten tot 40 procent. Dat wordt genieten.