• Geëlektrificeerd: nieuwe benzinemotoren, 6-traps automaat met dubbele koppeling en 21 kW sterke elektromotor
  • Voordelen: lagere CO2-uitstoot, lager brandstofverbruik, elektrisch rijden bij snelheden tot 30 km/u
  • Gebruiksvriendelijk: naadloze samenwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor, opladen niet nodig

 

Amsterdam. Opel introduceert voor het eerst 48V-hybridetechniek in de populaire Corsa. Het systeem van de Opel Corsa Hybrid bestaat uit een lithium-ionbatterij – die onder bepaalde omstandigheden automatisch wordt opgeladen – en naar keuze een nieuwe 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 74 kW (100 pk) of 100 kW (136 pk). Deze benzinemotoren zijn speciaal voor hybridetoepassingen ontwikkeld. Opel koppelt de motoren aan een nieuwe geëlektrificeerde 6-traps automaat met dubbele koppeling en een elektromotor van 21 kW (28 pk).

De 48V-hybridetechniek van Opel is efficiënt, biedt volop rijplezier en is gebruiksvriendelijk. Ten opzichte van een vergelijkbare niet-geëlektrificeerde Corsa 1.2 met 8-traps automaat (gemiddeld brandstofverbruik WLTP: 5,4-5,5 l/100 km en 122-125 g/km CO2) bespaart de nieuwe 74 kW (100 pk) sterke Corsa Hybrid met 48V-technologie (gemiddeld brandstofverbruik WLTP1: 4,6-4,7 l/100 km; 102-106 g/km CO2) bijna 1,0 l/100 km brandstof (ongeveer 15 procent). Ook de CO2-uitstoot valt lager uit.

Soepele samenwerking benzine- en elektromotor

In het dagelijkse verkeer – zowel in de stad als op buitenwegen – werken de benzine- en elektromotor van de Opel Corsa Hybrid samen óf afzonderlijk om het energieverbruik en de prestaties te optimaliseren. Het systeem biedt vooral in stadsverkeer voordelen. Dankzij de elektromotor kan de Opel Corsa bij lage snelheid en wanneer weinig trekkracht nodig is, tot één kilometer volledig elektrisch rijden, bijvoorbeeld tijdens manoeuvreren of in stadsverkeer als de snelheid onder de 30 km/u blijft. De elektromotor ondersteunt ook de benzinemotor tijdens het accelereren of bij wegrijden vanuit stilstand. Tijdens vertragen en afremmen schakelt de benzinemotor uit en dient de elektromotor als generator om de 48V-batterij van het hybridesysteem op te laden. De batterij slaat ook de energie op die wordt teruggewonnen door het regeneratieve remsysteem.

48V-hybridesysteem ideale keuze in stedelijke gebieden

Net als de volledig elektrische Opel Corsa Electric voelt ook de nieuwe Opel Corsa Hybrid met 48V-hybridetechniek zich helemaal thuis in de stad en de omgeving daarvan. De moderne techniek is toegankelijk en gemakkelijk te gebruiken. Het systeem spreekt ook klanten aan die voor het eerst het plezier van elektrisch rijden willen ervaren zonder de noodzaak van opladen via een stekker.

De compacte 48V-hybridetechniek omvat:

  • Nieuwe generatie 1,2-liter driecilinder benzinemotoren, speciaal ontwikkeld voor hybridetechniek. De motoren voldoen aan de strenge emissienorm Euro 6.4. Beide versies – die met 74 kW (100 pk) en die met 100 kW (136 pk) – leveren hun piekvermogen bij 5.500 toeren per minuut. Het koppel bedraagt respectievelijk 205 en 230 Nm bij 1.750 toeren per minuut. Voor een optimaal rendement werken de nieuwe motoren volgens de Miller-verbrandingscyclus. Deze thermodynamische cyclus is mogelijk door de variabele kleptiming en de turbo met variabele geometrie, die de prestaties bij lage toerentallen verbetert.
  • Een nieuwe geëlektrificeerde 6-traps automaat met dubbele koppeling, die ook speciaal is ontworpen voor hybridetoepassingen. Het schakelen zonder koppelonderbreking is sneller, wat resulteert in meer rijcomfort. Opel integreert de elektromotor, de DC-omvormer en de ECU (Engine Control Unit) in de compacte transmissiebehuizing. Dit reduceert het gewicht van de complete aandrijflijn.
  • Een synchrone elektromotor met permanente magneet – geïntegreerd in de versnellingsbak – produceert een piekvermogen van 21 kW (28 pk) en een maximumkoppel van 55 Nm.
  • Een met een riem aangedreven starter die – in combinatie met de elektromotor – de benzinemotor start vanaf een koude start. De starter herstart de motor ook snel en naadloos tijdens het rijden.
  • Een 48-volt lithium-ionbatterij met een bruikbare capaciteit van 432 Wh, geïnstalleerd onder de linker voorstoel. Deze locatie zorgt niet alleen voor een optimale gewichtsverdeling en een goede rijdynamiek, maar zorgt er ook voor dat er geen kostbare bagageruimte verloren gaat.
  • Twee elektrische netwerken. Een 12V-laagspanningsnetwerk levert stroom aan de voorzieningen in de auto, zoals elektrisch bedienbare ruiten en het infotainmentsysteem, terwijl 48V-netwerk het hybridesysteem voedt.

 

Elektrificatie-offensief

De nieuwe Opel Corsa biedt een in dit segment ongeëvenaard aanbod van motoren. Behalve de nieuwe 48V hybride aandrijflijn levert Opel ook een 100% batterij-elektrische aandrijflijn en zeer efficiënte verbrandingsmotoren. De Hybrid-technologie geeft ook een verdere impuls aan Opels voortdurende elektrificatie-offensief, waarbij het merk tegen eind 2024 minstens één batterij-elektrische versie in elke modellijn aanbiedt. Vanaf 2025 is elk nieuw geïntroduceerd Opel-model volledig elektrisch. Het elektrificatie-offensief van Opel gaat in 2024 door met de introductie van de nieuwe Opel Grandland en Opel Crossland. Beide modellen worden verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn.

De Nederlandse vanafprijs van de nieuwe Opel Corsa Hybrid maakt Opel binnenkort bekend. De levering start in het eerste kwartaal van 2024.