Hyundai N onthulde de IONIQ 5 N afgelopen zomer op het Goodwood Festival of Speed in West Sussex (Engeland) en binnenkort verschijnt Hyundai’s jongste telg in de Nederlandse showroom. Het nieuwste high-performance model van Hyundai N is gemaakt voor topprestaties op zowel de openbare weg als het circuit en geldt nu al als een van de spectaculairste 100% elektrische sportauto’s ter wereld.

De IONIQ 5 N combineert het Electrified-Global Modular Platform (E-GMP), waarop ook de IONIQ 5 en IONIQ 6 zijn gebouwd, met de technologieën die door Hyundai N zijn ontwikkeld in de autosport. Net als alle andere N-modellen voldoet ook de IONIQ 5 N aan de drie vertrouwde pijlers van Hyundai’s sportdivisie: Corner Rascal (optimaal bochtengedrag), Racetrack Capability (geschikt voor het circuit) en Everyday Sports Car (sportauto voor dagelijks gebruik). Daarmee is het een sportauto die zich zowel op de openbare weg als op het circuit als een vis in het water voelt.

‘De IONIQ 5 N is echt enorm leuk’

De focus van Hyundai N op het leveren van maximaal plezier en opwinding achter het stuur overtuigde de jury van TopGear ervan de IONIQ 5 N te benoemen tot de beste auto van de afgelopen twaalf maanden. ‘De ingenieurs van Hyundai N laten met de IONIQ 5 N zien wat elektrificatie allemaal met een auto kan doen’, aldus TopGear-auteur en Auto van het Jaar-jurylid Paul Horrell. ‘Ze zochten de digitale grenzen van een elektrische auto op door de IONIQ 5 N te voorzien van een enorme set aanpasbare parameters. Het resultaat is dat hij zowel op de weg als op het circuit prestaties levert die je nooit van een grote elektrische auto zou verwachten. Vergeet even alle voordoordelen die er zijn over EV’s – de IONIQ 5 N is echt enorm leuk. Hij slaat een bladzijde om voor elektrische auto’s en daarmee een totaal nieuwe bladzijde voor auto’s in het algemeen.’

Volgens Till Wartenberg, Vice President en Head of N Brand & Motorsport bij Hyundai Motor Company, is de titel Auto van het Jaar 2023 een bewijs van Hyundai N’s passie voor innovatie en toewijding aan zijn klanten. ‘De IONIQ 5 N verlegt de grenzen van technologie, prestaties en elektrificatie en biedt niet alleen opwinding op en naast het circuit, maar ook een volledig elektrische rijervaring vol emotie. We zijn dankbaar voor deze onderscheiding en blijven trouw aan onze missie om high-performance-prestaties naar een nog groter publiek te brengen.’

650 pk (478 kW) dankzij N Grin Boost

De IONIQ 5 N overtuigde de jury van de TopGear Car of the Year Awards vooral met zijn aandrijflijn. Anders dan de reguliere IONIQ 5, die leverbaar is met keuze uit twee batterijpakketten (58 kWh en 77,4 kWh), ligt onderin de IONIQ 5 N een 84 kWh-accupakket. De beide elektromotoren draaien tot 21.000 t.p.m. en leveren tot 609 pk (448 kW) onder normale omstandigheden en zelfs 650 pk (478 kW) met ingeschakelde N Grin Boost. Deze functie maximaliseert de acceleratie met een vermogenstoename van 10 seconden waardoor de sprint van 0-100 km/u mogelijk is in 3,4 seconden. Op het circuit bereikt de IONIQ 5 N een topsnelheid van 260 km/u.

Het ultra-sportieve rijgedrag van de IONIQ 5 N is het gevolg van een groot aantal technische aanpassingen. Om de stuurrespons en feedback te verbeteren, werd de stuurkolom van de auto versterkt voor meer stijfheid. Extra wielsensoren en een groter dempingsvermogen met grotere demperafmetingen vergroten het prestatiebereik van de elektronisch geregelde ophanging. Een technisch hoogstandje is N Pedal, dat zorgt voor een nog betere gasrespons. Deze intelligente softwarefunctie maakt het mogelijk dat een bocht nog scherper wordt aangesneden.

Volgens Ashley Andrew, President van Hyundai & Genesis in het Verenigd Koninkrijk, is de IONIQ 5 N een game changer die perfect het technologische leiderschap van Hyundai demonstreert. ‘Het is fantastisch dat zijn uitmuntendheid wordt erkend door de experts van TopGear. Door indrukwekkende prestaties te combineren met nauwkeurig rijgedrag en oprechte emotionele betrokkenheid, brengt de IONIQ 5 N elektrische auto’s naar een nieuw, spannend terrein, maar is het tegelijk ook een zeer efficiënte gezins-SUV.’