Soms kan een eerste indruk misleidend zijn. Ja, de nieuwe Volvo EX30 is de meest compacte SUV tot nu toe. En ja, deze heeft een aantrekkelijke prijs. Maar de auto kan een enorme impact hebben en een van Volvo’s grootste zakelijke kansen voor de komende jaren vertegenwoordigen.

De Volvo EX30, nu te bestellen in Nederland*, is een hoeksteen van de strategische transformatie die het bedrijf doormaakt. Volvo streeft ernaar om halverwege dit decennium al de helft van de wereldwijde verkoopvolumes uit volledig elektrische auto's te laten bestaan en een operationele winstmarge van 8-10% te realiseren. Rond 2030 wil Volvo alleen nog volledig elektrische modellen verkopen.

 

Volvo verwacht dat de EX30 in de komende jaren zal uitgroeien tot een van de bestverkopende modellen, waarbij de auto aanzienlijk zal bijdragen aan Volvo's groei- en winstgevendheidsdoelstellingen.

 

Met de EX30 gaat Volvo een nieuw en snelgroeiend segment betreden. Er is wereldwijd een groeiende vraag van consumenten naar compacte, volledig elektrische premium SUV’s. Veel mensen die in de stad wonen bijvoorbeeld, zijn op zoek naar een auto die gemak biedt en waarmee ze naar hun werk kunnen pendelen en zich kunnen verplaatsen. Dit doen ze op een manier die past bij wie ze zijn. 

 

De Volvo EX30 is ook ontworpen om zo veilig mogelijk te zijn als van een Volvo verwacht mag worden. De auto is erop gericht om zowel op de bestuurder als op anderen te letten in hectische stedelijke omgevingen. Hij is bijvoorbeeld uitgerust met een speciale veiligheidsfunctie voor fietsen die zogenaamde ‘portierongevallen’ helpt voorkomen, door te waarschuwen wanneer de bestuurder op het punt staat het portier te openen voor een fietser, scooter of hardloper. De ultramoderne beschermende veiligheidstechnologie illustreert hoe Volvo zijn hoge veiligheidsnormen heeft toegepast op de Volvo EX30.

 

De Volvo EX30 biedt bestuurders een echte en capabele SUV, die elektrisch is gebouwd en vol zit met alle slimme technologie die ze nodig hebben. In combinatie met een aantrekkelijke vanafprijs van €36.795 (Nederland) betekent dit dat klanten een premium volledig elektrische SUV krijgen voor een vergelijkbare prijs als equivalenten met een verbrandingsmotor.

 

En alsof dat nog niet genoeg is, blijkt uit gegevens van Volvo’s eerste analyse in twee markten dat de totale gebruikskosten momenteel lager zijn dan die van elke andere volledig elektrische Volvo en ver voorliggen op veel van de concurrentie in het segment van elektrische, compacte SUV's*.

 

"Wij weten dat de prijs en de kosten van ‘ownership’ nog steeds een van de grootste uitdagingen zijn wanneer mensen overwegen om over te stappen op een elektrische auto", zegt Jim Rowan, Volvo’s Chief Executive. "Met de Volvo EX30 willen we premium, volledig elektrische mobiliteit aanbieden aan een veel breder publiek en zo de overgang naar volledige elektrificatie, die onze industrie en maatschappij nodig hebben, bevorderen en versnellen."

Keuzevrijheid

Met zijn handige formaat, slimme technologie en verschillende configuraties waaruit de klant kan kiezen, is de Volvo EX30 ontworpen om een brede groep van klanten aan te spreken. Elk met zijn of haar eigen voorkeuren, behoeften en manier van leven.

 

Dezelfde flexibiliteit en dat gemak is terug te vinden in de manier waarop Volvo het commerciële aanbod heeft gestructureerd. Het is ontworpen rond gemak en keuzevrijheid. De klant bepaalt zelf hoe hij of zij een Volvo EX30 wil gebruiken: bijvoorbeeld als eigenaar, leaserijder of met een abonnement. Het flexibele Care by Volvo abonnement is de afgelopen jaren zeer succesvol geweest, niet in de laatste plaats omdat het klanten flexibiliteit en voorspelbare prijzen biedt. Datzelfde niveau van transparantie biedt ook voor de Volvo EX30: men ziet in één oogopslag wat het maandelijkse bedrag is, zonder verborgen kosten of vergoedingen.

 

"Met abonnementen voor de Volvo EX30 zijn wij ervan overtuigd dat deze auto voor veel klanten een aantrekkelijke keuze zal zijn. Dit geldt niet alleen voor onze bestaande klanten, maar ook voor degenen die het merk Volvo nog niet kennen," aldus Björn Annwall, Chief Commercial Officer en plaatsvervangend CEO. "Dat zal ons in staat stellen om nieuwe klantenrelaties op te bouwen en de klantenbinding op termijn te stimuleren."

 

Een naadloze klantervaring

De Care by Volvo abonnementspakketten maken deel uit van het steeds groeiende online aanbod. Volvo is gericht op het ontwikkelen van een eenvoudig, intuïtief en soepel aankoopproces via de online flagshipstore, volvocars.com. Transparante onlineprijzen zonder verborgen kosten en een eenvoudig te begrijpen aanbod maken het bestellen van een nieuwe Volvo EX30 gemakkelijk.

 

Dat online verkoopproces weerspiegelt Volvo’s ambitie om de meest optimale klantervaring te creëren, waarbij online en offlinekanalen naadloos in elkaar overgaan. Of je nu een van de Volvo dealers bezoekt, een van de Volvo Studio's binnenloopt, naar de website gaat of de Volvo Cars app gebruikt, iedereen moet dezelfde uitstekende en waardevolle ervaring krijgen.

 

Naast het Verenigd Koninkrijk, waar Volvo dit jaar als eerste markt transformeert naar een volledig geïntegreerd online/fysiek, direct-to-consumer model, zal de Volvo EX30 ook online verkrijgbaar zijn in een aantal andere markten.