Volvo Cars meldt een wereldwijde verkoop van 51.976 auto's in april, een stijging van 10% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De verkoopgroei was vooral te danken aan de volledig elektrische auto's van het bedrijf.

 

In april vormden de geëlektrificeerde Recharge-modellen van Volvo Cars, met een volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijn, 40% van alle wereldwijd verkochte Volvo's. Voor volledig elektrische auto's kwam dat aandeel uit op 17%.

 

Voor de periode januari-april bereikte de verkoop van Volvo Cars 214.914 auto's, een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar.

 

De Europese verkoop groeide tot 20.804 auto's voor april, een stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar. Het aandeel van de Recharge-modellen bereikte 63% van de totale verkoop in de regio. Volvo behaalde in Nederland een marktaandeel van 4,51% in de maand en 4,91% tot op heden. Het volume steeg met 14,2% in de maand en 21,5% over de afgelopen vier maanden. Care by Volvo, het flexibele auto-abonnement, kende in de maand een sterke eindsprint met de Volvo XC60. Volvo voert de ranglijst van de ‘stekker' markt aan.

 

De verkoop in China bereikte 12.543 auto's, een stijging van 46% ten opzichte van april in 2022. De verkoop van de Recharge-modellen van Volvo Cars steeg met 86%, goed voor 10% van de totale verkoop in China.

 

De verkoop in de VS daalde in april met 4% tot 9.611 auto's. Het aandeel van de Recharge-modellen bereikte 31% van de totale verkoop in de regio.

 

In april was de Volvo XC60 het bestverkochte model met een verkoop van 16.658 auto's (2022: 14.952 eenheden), gevolgd door de XC40 met een totale verkoop van 13.740 auto's (2022: 13.876) en de XC90 met 8.179 auto's (2022: 8.208 eenheden).