Mazda is eindelijk gestopt met eindeloos voortborduren op bestaande technieken. Het Japanse merk was met de 3 en 5 overduidelijk zoekende naar een herkenbaar, eigentijds familiegezicht en kon daar in Europa maar weinig potten mee breken. Met de Kodo-designtaal, dat staat voor ‘de ziel van beweging’, begint voor Mazda een nieuw tijdperk. Alles is anders en bovenal nieuw. Met veel bombarie zijn de zuinige SkyActiv-motoren gepresenteerd en die liggen als eerste in de Mazda CX-5. De concurrentie wordt direct op scherp gezet, want de compacte SUV valt met zijn 165 pk sterke benzinemotor in de categorie voor 20 procent bijtelling. Klinkt interessant.

Dat klinkt blijkbaar zo interessant dat veel mensen direct naar de dealer rennen. De Mazda CX-5 mag in de eerste volledige verkoopmaand meteen de best verkopende SUV van Nederland noemen! Of dat na 1 juli nog zo zal zijn is de vraag, want dan profiteert de Japanner niet meer van de huidige fiscale voordelen. Neemt niet weg dat ik wel begrijp waarom de CX-5 ‘uit de folder’ is besteld, want naast de sterke combinatie van ‘zuinig en krachtig’ oogt de Mazda gewoon goed. De stilering van de koets is typisch Mazda, wat ik het beste kan omschrijven als dynamisch. Er valt simpelweg niks op aan te merken. Het nieuwe Mazda-neusje, dat zijn weg naar de aankomende 6 zal vinden, is veel fraaier dan de ‘smiley’ op onder andere de Mazda3 en 5.

Toch heb ik twee kritiekpunten. De 17 inch lichtmetalen wielen onder deze luxe uitvoering ogen als goedkope basiswielen en voor een chiquer voorkomen zou chromen raamomlijsting niet misstaan. Uiteraard verwacht ik dit niet op iedere uitvoering, maar je krijgt enkel op de allerduurste uitvoering met vierwielaandrijving en automaat grotere wielen. De CX-5 verdient dat mooie spul.

Ruimte boven afwerking

Binnenin is er duidelijk vooruitgang ten opzichte van de andere Mazda’s, maar een kleine teleurstelling kan ik niet onderdrukken. Mazda heeft voor een totaal nieuw dashboarddesign gekozen en eindelijk is de toplaag voorzien van een zacht aanvoelend materiaal, maar het wil nog altijd niet echt overtuigen. De dashboardpanelen zijn kras- en vlekgevoelig en de afwerking valt toch wat tegen. Mazda kennende is alles degelijk gebouwd, maar zo komt het niet over. De middentunnel kan ik bijvoorbeeld flink heen en weer bewegen en de stoffen bekleding op de deurpanelen is wel erg dun. Een beetje meer verfijning was op zijn plaats geweest. Zonde, want kijkende naar de fraaie tellers en de moeite die Mazda in een grijpgraag stuurwiel en nieuwe knoppenpartijen heeft gestoken, zou je denken dat ze het wel kunnen. Wellicht heeft het met budgetredenen te maken, aangezien het in zwaar weer verkerende Mazda-imperium veel investeerde in de SkyActiv-technologie.

De rode draad is bij Mazda altijd het rijplezier

De functionaliteit is dik in orde. Bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht, al zijn ze daar bij Mazda enigszins in doorgeschoten. Het simpel en goed werkende TomTom-navigatiesysteem kun je namelijk door middel van het touchscreen en bijbehorende toetsen uitstekend bedienen, waardoor de bij de versnellingspook geplaatste BMW iDrive-achtige knoppen overbodig zijn. Ik heb ze in ieder geval nauwelijks gebruikt.

Wat betreft ruimte valt er niets te klagen. Het is achterin goed toeven en met vier volwassenen kun je een lange reis uitstekend afleggen. De vloer van de kofferbak is mooi vlak en biedt ruimte aan 505 liter bagage, door middel van hendels in het bagageruim klap je de achterbankdelen eenvoudig omlaag. De bagageafdekking, die aan de licht aanvoelende achterklep vastzit, maakt inladen bovendien gemakkelijk. De kunststof afwerking van de bagageruimte valt wederom wat tegen. Of zal dat onder ‘gewichtsbesparing’ vallen?

Geen downsizing, wel laag verbruik

Veel fabrikanten dringen het brandstofverbruik van hun benzinemotoren terug door de motorinhoud te verkleinen en het verlies aan vermogen en koppel te ondervangen door turbo's en compressors meer lucht in de verbrandingskamers te laten persen. Hoewel dit een effectieve oplossing is, kiest Mazda voor een andere weg. De meest effectieve stap is volgens Mazda het verhogen van de compressieverhouding. Dus onder de motorkap van de CX-5 ligt ‘gewoon’ een 2,0 liter benzinemotor, die slechts 139 g/km uitstoot door het opgegeven verbruik van 1 op 15,6. Maar dat is nog niet alles. De gehele CX-5 is opgebouwd met ‘SkyActiv-technologie’. Om het rijplezier te verhogen en de brandstofconsumptie laag te houden, gebruikt het Japanse merk nieuwe technieken en materialen om het gewicht te beperken. De CX-5 weegt dan ook slechts 1.285 kilogram, dat is slechts 40 kg zwaarder dan de huidige Mazda3 met tweeliter motor. Dat is een knap resultaat, de CX-5 is namelijk langer, breder en vooral hoger dan de 3.

Naast de sterke combinatie van ‘zuinig en krachtig’ oogt de Mazda gewoon goed

De 2.0 SkyActiv-G sprint met z’n 165 pk in negen seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De CX-5 is niet de enige midi-SUV die voor 20 procent is bij te tellen, maar wel degene met het meeste vermogen. Dat mag je dan ook beschouwen als een unique selling point, want met zoveel pk’s rijdt het toch net wat lekkerder. De vierpitter loopt uiterst soepel en is ook bij lage toerentallen krachtig genoeg om met gemak het overige verkeer bij te houden. Sterker nog, de toerenteller kwam bij normaal gebruik nauwelijks boven de 2.000 tpm. Bij het opschakelen zakt het toerental naar 1.500 tpm en ook in dat tussengebied rijdt de CX-5 lekker comfortabel en zuinig. Dankzij de soepelheid en kracht van de viercilinder is het geen enkel probleem om al tussen de 60 en 70 km/u de zesde versnelling in te leggen. Om een idee te geven hoe zuinig het blok kan zijn: bij 120 km/u geeft de boordcomputer een actueel verbruik van 1 op 15 aan. Met veel snelwegkilometers reed ik uiteindelijk 1 op 13,2. Opvallend is het relatief lage verbruik als je flink doorrijdt en meer stadskilometers maakt. Tijdens zo’n traject consumeerde de CX-5 1 op 11,8 en dat is mede dankzij het altijd aanwezige, goed werkende start-/stopsysteem. Er zijn nauwelijks schokken voelbaar als de motor weer aanslaat.

Typerend voor een atmosferisch blok is dat het meeste vermogen in de hoge toerenregionen zit en daar voel je hoe vlot de CX-5 is. De motor is bij lage toerentallen lekker stil, bovenin klinkt ‘ie redelijk sportief. Je hebt vooral last van bandengeruis, rijgeluiden komen nauwelijks van de wind of de motor.

Zoals in de MX-5

De rode draad is bij Mazda altijd het rijplezier. Wat voor kritiek Mazda’s ook krijgen, op het onderdeel ‘rijden’ scoren ze altijd veel punten. Met het relatief lage gewicht en de nieuwe technieken zet Mazda wederom een uiterst fijne auto neer. Het is dat je hoger zit dan normaal, anders zou je denken dat je in een Mazda3 rijdt. Voor een SUV blijft de koets in bochten mooi vlak, al zouden de prima zittende stoelen iets meer ondersteuning mogen bieden. Wat opvalt is hoe lang de Mazda zijn grip behoudt. Je zult het niet iedere dag doen, maar je kunt de CX-5 met een behoorlijke snelheid zonder blikken of blozen een bocht insturen. En dat zonder vierwielaandrijving. Ja, zelfs in een midi-SUV kan je bergen rijgenot hebben, dat bewijst Mazdahier. In ruil voor sportiviteit zul je wel iets aan comfort moeten inleveren, want de auto is redelijk straf geveerd. Toch is dit niet vervelend, want de koets gaat nooit hinderlijk stuiteren. Alleen bij drempels voel je dat de auto slechts kort inveert. De buitenspiegels lijken het stevige onderstel minder prettig te vinden, want die trillen net iets te veel. Een punt voor Mazda om naar te kijken.

Een sportief rijdende auto is niets zonder een gelijkgestemde stuurinrichting. Sturen gaat heerlijk direct en de handgeschakelde zesbak schakelt uiterst strak en met korte verzetten. Alsof je zit te poken in de MX-5 – zo goed. Doordat de stuurinrichting wat zwaarder is afgesteld dan in de andere Mazda-modellen, voelt de installatie soms wel wat kunstmatig zwaar maar dat is dan ook de enige kritiek die ik heb.

Opgestoken duimen

Lange tijd heeft Mazda genoeg opgestoken duimen gekregen als het gaat om rij- en stuurgedrag. Voor de nieuwe Mazda CX-5 gaan mijn duimen opnieuw de lucht in. Met de nieuwe SkyActiv-benzinemotor krijgt Mazda er nog meer duimpjes bij, ditmaal voor de techniek. De tweeliter biedt een mooi samenspel van kracht en zuinigheid, wat uniek is in zijn klasse. Het is jammer dat de Mazda qua luxegevoel steken laat vallen, want dat haalt het totaalplaatje van de auto toch wat naar beneden. De CX-5 met 2.0 SkyActiv-G is er vanaf 25.990 euro, waarbij de meest verkochte uitvoering met voorwielaandrijving net boven de 30 mille komt. Dat is een prima prijsstelling en zolang de midi-SUV nog profiteert van 20 procent bijtelling gaan we deze mooie Mazda nog vaak genoeg zien.