Nog geen jaar na de introductie van de nieuwe Range Rover lanceren de Britten de verse Range Rover Sport. Bij de vorige generatie was die toevoeging ‘Sport’ eigenlijk compleet misplaatst, want hij was gebaseerd op het loeizware platform van de Discovery. Met een 190 pk sterke TDV6 op een 2.430 kg zwaar bakbeest viel er in 2005 op sportief vlak weinig te beleven. De nieuwe generatie doet met zijn naam de ‘sportschool’ eer aan. De TDV6 slankte ruim 300 kg af en de instapmotor kreeg meer spierballen en levert met z’n twee sequentiële turbo’s nu 258 pk. In deze test ervaar ik hoe Land Rover de nieuwe Range Rover Sport heeft afgetraind.

Uiterlijk is de connectie met de ‘gewone’ Range Rover onmiskenbaar aanwezig, want zeker recht van voren kan je de Sport zomaar voor ‘the real thing’ aan zien. Pas wanneer ze gebroederlijk naast elkaar staan zie je dat de Sport een plattere neus heeft met een kleinere grille en een sportiever gestileerde voorbumper. Aan de zijkant is duidelijk een gestroomlijnde variatie op het Range Rover-silhouet te herkennen. De achterzijde van de nieuwe Sport heeft veel weg van de kont van de kleinere Evoque, met name door de compacte achterlichten.

Esthetische meerwaarde

Wie zijn dak in een contrasterende kleur bestelt krijgt automatisch in de carrosseriekleur meegespoten dorpels en bumpers, maar de testauto is volledig in één kleur gespoten. Zodoende is het onderste deel van de carrosserie van zwarte kunststof. Dit valt met name aan de achterzijde op, waarbij de uitlaten toch een beetje iel overkomen onder zo’n groot, kaal vlak. De kunststof delen en aluminium skidplates geven ‘m daarentegen wel een terreinwaardige aanblik, maar als je iets sportiever voor de dag wil komen is er ook een ‘Dynamic’-uitvoering waarbij diverse delen in hoogglans zwart zijn uitgevoerd. De luchtroosters op de motorkap en zijschermen zijn niet functioneel, ze hebben enkel een esthetische meerwaarde.

Het interieur lijkt op het eerste gezicht rechtstreeks overgenomen uit de nieuwe Range Rover en dat is een goede zaak. De oude Sport kreeg veel kritiek te verduren op de interieurafwerking die duidelijk inferieur was aan die van z’n grote broer. Hoe anders is dat wanneer je plaatsneemt in de nieuwe Sport, die op dat vlak niet meer onderdoet. Grote oppervlaktes zijn met leder bekleed, afgewisseld door aluminium sierlijsten en matchromen randen. Het dashboard is een strak vormgegeven en het geheel oogt opgeruimd.

Je durft nu ook een klaverblad met hoge snelheid te nemen, zonder dat je het gevoel krijgt van een kapseizend containerschip.

Niet in de etalage

Door de hogere onderste raamlijn zit je niet zo ‘in de etalage’ als in oude Range Rovers. Achter het stuur kijk je uit op in twee kokers gehulde analoge tellers en een uitgebreide boordcomputer in het midden – geprojecteerde tellers op een LCD-scherm zijn optioneel. Op de brede middenconsole vind je voor de achttrapsautomaat geen draaiknap à la Jaguar, maar een meer conventionele transmissiehendel die net als bij BMW naar het midden terugkeert.

De grijs/zwarte kleurstelling van de testauto is vrij zakelijk (en saai), maar een blik in de brochure leert gedurfdere kleurencombinaties mogelijk zijn. Voor een meer ‘geborgen gevoel’ is er een zwarte hemelbekleding (1.730 euro) aanwezig, die ik graag zou verruilen voor een panoramisch schuifdak (1.930 euro). Andere opties om niet te vergeten zijn een neerklapbare achterbank met doorlaadfunctie (120 euro), waarachter een forse 784 liter grote bagageruimte schuilgaat.

Deze HSE-uitvoering was verder nog voorzien van uitstekend ondersteunende veertienvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen (970 euro) die tevens verwarmd/gekoeld (2.240 euro) kunnen worden, een verwarmd stuurwiel (200 euro) met schakelpaddles (210 euro), soft door close (610 euro), keyless entry (1.120 euro) en om het plaatje helemaal compleet te maken stoer 21 inch lichtmetaal (2.040 euro). De testauto komt inclusief alle snuisterijen uit op 107.680 euro, wat natuurlijk een flink bedrag is. Het fraai ogende multimediasysteem werkt niet feilloos, omdat het navigatiesysteem soms bedenktijd nodig heeft en de audio-installatie bij hogere volumes niet helemaal voldoet. Dat laatste is voor 1.420 euro te verhelpen door het Meridian audiosysteem te upgraden.

Levendig motorkarakter

De bestuurder van een Range Rover Sport waant zich nog altijd op de troon, neerkijkend op zijn onderdanen. De zitpositie is hoger dan die in de meeste SUV’s, waardoor zelfs een Audi Q7 niet zo groot meer lijkt. Gelukkig kan de voorstoel nu ook – handig voor langere personen - ver genoeg naar achteren, terwijl achterin een redelijke hoeveelheid beenruimte beschikbaar is. De instap naar achteren is wel erg krap te noemen en het is bovendien een aardige klim.

Aan de zijkant van de Range Rover Sport is duidelijk de gestroomlijnde daklijn te zien

Wanneer je gaat rijden geeft de TDV6-instapmotor je nooit het gevoel iets tekort te komen. De 2.115 kg zware Sport reageert kwiek op het gas en de sequentiële turbo’s geven de zescilinder dieselmotor een levendig karakter. Maar liefst 600 Nm trekkracht verspreid over acht versnellingen betekent dat je altijd beschikt over een vloeiende golf van koppel, terwijl het toerental op constante snelheden mooi laag blijft.

De transmissie schakelt onmerkbaar zacht op en bij 100 km/u draait de motor slechts 1.400 tpm en kun je relatief zuinig rijden. Bij 120 km/u wijst de naald 1.700 tpm aan en pas bij 140 km/u passeert de motor 2.000 tpm. Met een gevarieerd testtraject realiseerde ik een gemiddeld verbruik van 1 op 11,5. Daarmee is de aarde niet gered, maar het is een keurig verbruik voor zo’n grote (en sterke) terreinwagen. Voor de sprint van 0 naar 100 km/u geeft de fabriek 7,6 seconden op en in de praktijk blijft ‘ie slechts twee tienden achter op de beloofde opgave. Op de snelweg blaast de Sport nog een leuk partijtje mee, want hij dendert zonder aarzeling naar z’n begrensde top van 210 km/u. Op hogere snelheid ligt de Sport bovendien als een blok op de weg, terwijl het interieurgeluid beperkt blijft tot licht windgeruis en een decente motorgrom.

Onvergelijkbaar verbeterd

Door een streng dieet raakte de Sport ruim 300 kg kwijt en dat levert niet alleen betere prestaties op, maar ook verbeterde rij-eigenschappen. De testauto staat op een luchtgeveerd onderstel (standaard) en 21 inch grote wielen en daarmee is de wegligging al flink verbeterd ten opzichte van z’n voorganger, terwijl ook het stuurgevoel directer werd. De Range Rover Sport laat zich bovendien niet zo licht bedienen als zijn grotere broer, terwijl het overhellen behoorlijk wordt ingeperkt door de luchtvering. Zo durf je ook een klaverblad met hoge snelheid te nemen, zonder dat je het gevoel krijgt  van een kapseizend containerschip. Wat dat betreft heeft het strenge dieet zijn vruchten afgeworpen. In een rechte lijn heeft de Range Rover Sport een prachtige stabiliteit met een relaxed reagerend onderstel dat het asfalt mooi glad strijkt. Enkel op korte oneffenheden wreken de brede banden met lage wangen zich.

Van zichzelf is de Range Rover Sport al een zeer terreinwaardige auto, maar voor betere prestaties op onverhard bestel je een Offroad Pack (620 euro) met extra rijstanden voor uiteenlopende types ondergrond (Terrain Response 2) en een twin-speed tussenbak. Spendeer je 4.390 euro dan krijg je niet alleen een Off- maar ook On-road Pack met een Dynamic-rijstand, Dynamic Response en Torque Vectoring voor betere bochtcontrole. Een upgrade naar de 5.600 euro duurdere en 292 pk sterke SDV6 is in beide gevallen wel vereist. Een nieuwe voorziening die later ook op andere modellen leverbaar wordt is Wade Sensing (360 euro), met sensoren die de waterdiepte meten als je door (maximaal 85 centimeter) hoog water gaat. Voor de test blijft het off-roaden beperkt tot een uitgebreid modderbad voor de fotoshoot, waarbij het profiel van de conventionele wegbanden vrij snel dichtslibden met modder. Desondanks twijfel ik er niet aan dat de terreincapaciteiten Land Rover-waardig zijn, maar de belangrijkste vooruitgang is de toegenomen rijdynamiek op het asfalt.

Verleidelijk compromis

De nieuwe Range Rover Sport heeft geweldige sprongen voorwaarts gemaakt, meer nog dan zijn grote broer. Met dank aan een ingrijpende afslankkuur levert de instap-TDV6 behoorlijke prestaties en is de Sport in de basis al voldoende afgetraind met een goede wegligging en prima stuureigenschappen. Upgrades voor meer motorvermogen, betere terreincapaciteiten en dynamische ondersteltechnieken zijn verleidelijk maar zeker niet noodzakelijk. Het interieur heeft nu een volwaardige afwerking en biedt meer binnenruimte dan voorheen, waarmee belangrijke nadelen van de vorige generatie verleden tijd zijn. Voor iets meer dan een ton heb je een Range Rover Sport met de belangrijkste opties om een HSE leuk aan te kleden. Daarmee is de Sport een verleidelijk compromis tussen de compacte Evoque en het 30 mille duurdere origineel.