Het lijken twee onverenigbare carrosserievarianten: coupé en SUV. Toch zijn we inmiddels al jaren gewend aan de BMW X6. Om geen niche onvervuld te laten komt BMW nu met de X4, bestemd voor X3-rijders die willen opvallen. Onderhuidse techniek en interieur zijn grotendeels gelijk, maar het uiterlijk zorgt wederom voor controverse. Voegt de X4 werkelijk wat toe aan het bestaande gamma? Of is het een te heet gewassen X6, zonder de ‘wie doet mij wat’-anabolen? In deze test ga ik met een xDrive30d op zoek naar het antwoord.

Natuurlijk berust een beoordeling van het uiterlijk zuiver op smaak, maar ik kan de associaties met de SsangYong Actyon (ken je ‘m nog?) moeilijk onderdrukken. Die vergelijking is geen compliment, maar gelukkig heeft de BMW een stoere voorkant. Als die in je binnenspiegel verschijnt zou je de X4 ook voor X3 of in X5 kunnen aanzien. Als geheel oogt het ontwerp vrij compact en niet zo ‘asociaal dik’ als een X6. De tweekleurige 19 inch wielen geven de X4 een lekker fout randje.

Sta je er eenmaal naast dan blijkt het toch best een grote auto te zijn, die van binnen nog redelijk wat ruimte herbergt. Zelfs die vroeg aflopende coupélijn van het dak zorgt niet direct voor een schrijnend gebrek aan hoofdruimte achterin. Dat was namelijk een groot nadeel van de eerste generatie X6, maar bij de nieuwe X6 is dat ongetwijfeld verbeterd. Deze X4 hoefje er in elk geval niet voor te laten staan.

Ruimte inleveren

Zo afwijkend als het uiterlijk is, zo herkenbaar zijn het dashboard en interieur van de nieuwe X4. Dat betekent mooie materialen, een hoogwaardige afwerking en een BMW-typisch design. Het is verder gelijk aan dat van de onlangs gefacelifte X3. Wat dat betreft heeft de X4 geen eigen kenmerken of meerwaarde. Integendeel, de X4 levert ondanks zijn hogere positionering in het gamma eigenlijk alleen maar (ruimte) in. Voor 4.000 euro extra krijg je achterin minder hoofdruimte en 50 liter minder bagageruimte. Gelukkig is de overgebleven 500 liter bagageruimte nog steeds voldoende en met de in drie delen neerklapbare achterbank kun je deze tot 1.400 liter vergroten (de X3 heeft maximaal 200 liter meer).

De vroeg aflopende coupélijn van het dak zorgt niet direct voor een schrijnend gebrek aan hoofdruimte achterin.

Naar goed Duits gebruik is de optielijst van deze BMW omvangrijk en voor deze testauto riant aangekruist. Helaas ontbreekt een ‘essentieel’ comfortverhogend item: de meervoudig verstelbare sportstoelen zijn niet inbegrepen bij de totaalprijs van 100.475 euro die deze testauto moet kosten. Je leest het goed, de X4 op deze foto’s kost een ton. En ditmaal kunnen we de overheid niet als hoofdschuldige aanwijzen, want ‘slechts’ 30 procent daarvan bestaat uit BTW en BPM. De X4 met 258 pk sterke drieliter dieselmotor met z’n vierwielaandrijving kost ‘kaal’ al 74 mille en dan ben je nog maar enkele pakketten  en opties meer verwijderd van een ton. Het zou voor mij niet moeilijk zijn er enkele achterwege te laten, ten gunste van die eerdergenoemde sportstoelen. Het standaardmeubilair zit en ondersteunt namelijk ondermaats.

Verrassend sportief

Voorafgaand aan de test met de X4 reed ik de 4 Serie GranCoupé en daarmee kon ik een aantal zaken goed vergelijken. In de X4 miste ik de eerdergenoemde sportstoelen, maar de GranCoupé had geen ‘Dynamic Damper Control’ (1.175 euro). Dit blijkt een fantastische upgrade van het onderstel te zijn, die de hogere en zwaardere X4 desondanks toch comfortabeler maakt en naar wens zelfs sportiever dan de eerdergenoemde GranCoupé. Met het aanvinken van ‘DDC’ vindt er werkelijk een karakterverandering plaats in de rijdynamiek, wanneer je tussen de rijstanden switcht van ‘Comfort’ naar ‘Sport’. De besturing wordt merkbaar zwaarder en directer, terwijl de X4 duidelijk minder overhelt in bochten. Door z’n vierwielaandrijving is de X4 bijna niet uit koers te brengen en in korte bochten glijdt ‘ie eerder weg over z’n voorwielen, dan dat de achterkant op speelse wijze uitbreekt. De grenzen liggen echter ver weg en het is bijna niet voor te stellen dat zo’n logge bak van 1.795 kg zo sportief rijdt. De X4 kan zich wat dat betreft zelfs meten met de Porsche Macan, die tot voor kort een eenzame benchmark leek te zijn.

Het motorkarakter van de ‘30d’ zescilinder diesel past verrassend goed bij het sportieve rijkarakter. Waar de hiervoor gereden 428i benzinemotor een vrij beschaafd karakter heeft, daar ervaar je deze gretige dieselmotor als ronduit opzwepend. Alleen al het geluid enthousiasmeert, de diepe zescilinder dieselgrom klinkt plezierig en die rauwe 560 Nm trekkracht duwt heerlijk in je rug. Acht versnellingen achter elkaar, de automaat schakelt feilloos door z’n trappen heen. De vierwielaandrijving brengt al het dieselgeweld heel gecontroleerd op het asfalt. Een sprintje van 0 naar 100 km/u moet in zes tellen geklaard zijn en de topsnelheid van 234 km/u is niet lang daarna al in zicht. Het gemak waarmee deze X4 presteert is een waar genoegen, met een dotje gas beschik je heel snel over lekker veel power. Het motorkarakter van deze dieselmotor past dus perfect in het sportieve plaatje van deze BMW.

Als geheel oogt het ontwerp van de BMW X4 vrij compact.

Waar de X4 het laat afweten is in het terrein, waar hij al gauw onvoldoende bodemspeling heeft. Het is meer een softroader die dankzij z’n vierwielaandrijving minder snel vastloopt. Op snelwegtempo valt vooral het hoge snelwegverbruik op, dat niet beter dan 1 op 12 is bij 130 km/u. Geen wonder dat het testverbruik hierop uit kwam.  Eerdere ervaringen met deze zescilinderdiesel wijzen uit dat  ‘ie in andere modellen weldegelijk zuinig kan rijden, maar deze X4 is daar kennelijk te hoog en zwaar voor.

Liever een andere carrosserie

Deze nieuwe BMW X4 is een nichemodel dat bestemd is voor een doelgroep die ik niet kan definiëren. Ja, hij rijdt fantastisch, maar nee, hij is niet mooi. Een SUV moet in mijn ogen praktisch zijn en wat dat betreft ben je beter af met de iets minder kostbare X3. Wat uiterlijk en uitstraling betreft haalt deze X4 het niet bij een X6 en dat knaagt een beetje aan z’n bestaansrecht. Zitten we echt op dit nichemodel te wachten? Ik weet het niet. Maar deze 'coupé' maakt de sportieve verwachtingen in ieder geval meer dan waar.