Highlights

  • subtiele facelift

  • verbeterde uitrusting

  • vanaf 11.695 euro

De Hyundai i10 is bij zijn introductie erg goed ontvangen en wordt, ook door ons, als erg goed getest. Inmiddels is de auto ruim 3 jaar op de markt en heeft hij veel nieuwe, eveneens sterke concurrenten gekregen. Hyundai acht het hoog tijd voor een facelift, die met een opnieuw getekende voor- en achterbumper vrij bescheiden is. Toch is er, zoals gebruikelijk, meer aangepast dan je op het eerste oog ziet. Er is maar een manier om dat te ontdekken: ik ga hem rijden.

De Hyundai i10 valt niet direct op door zijn styling, maar vooral door zijn ruimte-aanbod. In alle opzichten is de i10 iets groter en volwassener dan de meeste van zijn concurrenten en ook het feit dat hij standaard vijf deuren heeft is bijzonder. Dat inspireerde andere fabrikanten om ook de grenzen van het segment op te zoeken, zo getuigen onder meer de Opel Karl en Suzuki Ignis.

Bekijken

De facelift mag dan bescheiden zijn, je ziet wel direct dat de i10 zelfverzekerder de wereld in kijkt. De grille werd iets breder en biedt nu plaats aan opvallende led-dagrijverlichting (vanaf uitrustingsniveau Comfort). Ook de achterbumper werd hertekend en ziet er nu dankzij een grote, kunststof strip een stukje stoerder uit. De Hyundai i10 staat altijd op 13 inch stalen wielen met wieldoppen, grotere (lichtmetalen) wielen zijn optioneel verkrijgbaar.

Het dashboard is sinds de facelift uitgevoerd in zwart en donkergrijs.

De goede interieurafwerking is gebleven, onbedekt blik zie je nergens en de gekozen kunststoffen zijn mooi. De diverse panelen sluiten strak op elkaar aan, waardoor het dashboard niets weg heeft van een instapmodel. Het dashboard is vanaf nu altijd zakelijk zwart met donkergrijs, ook is er nu een geïntegreerd navigatiesysteem leverbaar. Dit systeem met aanraakscherm is standaard op de twee hoogste uitvoeringsniveaus.

Zitten

Wat direct opvalt in de Hyundai i10 zijn de prettige voorstoelen. Die bieden een aangename steun en de bestuurdersstoel is op de twee duurste uitvoeringen in hoogte verstelbaar. Het stuurwiel is alleen in hoogte verstelbaar, al staat dit een goede zitpositie voor de meeste bestuurders niet in de weg.

Achterin is de ruimte toereikend, ook al is een stadsauto natuurlijk niet echt gemaakt voor het over lange afstand vervoeren van vier volwassenen. De beenruimte is prima voor een auto in dit segment, de voetenruimte is zelfs uitstekend. Voor de meeste achterpassagiers zal de eerste beperking de hoofdruimte zijn, want al redelijk snel schuurt je haar langs de hemelbekleding. De kofferbak is met 251 liter behoorlijk ruim voor deze klasse en klap je de tweedelige achterbank om, dan krijg je 1.046 liter ruimte.

Bedienen

Dit geïntegreerde navigatiesysteem is nieuw.

De ergonomie aan boord van de Hyundai i10 was altijd al prima, voor de basisuitvoeringen verandert daar niets aan. De luxere uitvoeringen profiteren van het nieuwe touchscreen met navigatie, dat de bediening nog eenvoudiger maakt. De software is overzichtelijk en werkt snel, het scherm reageert daarbij precies zoals het moet doen. Ook handig zijn de vele bakjes en vakjes in het interieur om klein spul in te leggen. Zelfs de achterdeuren zijn voorzien van (bescheiden) portiervakken.

Rijden

Hyundai geeft aan de vering, demping en dus de wegligging verbeterd te hebben. Ook werkt de besturing iets preciezer. Ondanks de wijzigingen aan de rijdynamiek is en blijft de Hyundai i10 vooral een comfortabele en stabiele auto. Hobbels en kuilen worden netjes opgevangen en ook op hogere snelheid blijft de auto aangenaam comfortabel. Rijd je langzaam, dan is de besturing wat directer en eenmaal op tempo wordt het juist weer prettig indirect. Zo hoef je op de snelweg niet steeds bij te sturen en verlopen de stuurcorrecties die je doet heel soepel. Tijdens de test waaide het stevig en uiteraard voel je dat, maar voor zo’n kleine auto gaat de i10 er goed mee om.

Ondanks de wijzigingen aan de rijdynamiek is en blijft de Hyundai i10 vooral een comfortabele en stabiele auto. 

Ongewijzigd is de 1,0-liter driecilinder met 66 pk. Het is en blijft een aangenaam rustig blokje, dat slechts bij accelereren en heel laag in toeren rijden laat horen dat hij ‘maar’ drie cilinders heeft. Op snelheid blijft de Hyundai i10 aangenaam stil, de banden zijn dan verantwoordelijk voor het meeste rumoer. Wat niet verbeterd is zijn de motorprestaties, de kleine motor is dus het meest geschikt voor stadsgebruik en het rijden op provinciale wegen. Invoegen op de snelweg vereist een flinke dot gas in zowel de derde als de vierde versnelling en ook voor inhalen kun je beter terugschakelen. Het schakelen en koppelen gaat daarbij wel erg soepel.  

Een groot voordeel van de éénliter blijft het bescheiden verbruik. Na de test toonde de boordcomputer een keurige waarde van 5,0 l/100 km (1 op 20). Bij iets rustiger rijden en minder harde wind zal 1 op 22 ook goed haalbaar zijn.

Een zwarte kunststof strip maakt de achterzijde stoerder.

Betalen

Ondanks de facelift blijft de vanafprijs van 11.695 euro ongewijzigd en ook qua uitrusting heeft het instapmodel geen wijzigingen ondergaan. Dat ligt anders bij het tweede uitrustingsniveau i-Motion, waarvan Hyundai de meeste exemplaren verwacht te verkopen. Voor 12.995 euro is hij standaard voorzien van elektrische ramen voor en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Ook heeft deze uitvoering airco en radio met cd-, aux- en usb-ondersteuning. Vanaf de Comfort-uitvoering (14.295 euro) krijg je het touchscreen met navigatie. Topmodel Premium is uitgerust met een systeem dat je helpt binnen de lijnen te blijven en een systeem dat waarschuwt voor een mogelijke kettingbotsing. Deze uitvoering is verkrijgbaar voor 15.295 euro. Een automatische transmissie is ook na de facelift niet leverbaar.

Ook private lease behoort tot de mogelijkheden. Hyundai biedt deze leasevorm aan vanaf 225 euro per maand, op basis van 5 jaar en 10.000 km per jaar.  

Samenvatting en conclusie

Met deze subtiele facelift is de Hyundai i10 weer klaar voor de toekomst. De stabiele wegligging, ruimte en goede afwerking zijn gebleven en de uitrusting van de belangrijkste uitvoering is beter dan voorheen. De 1,0-liter motor is nog steeds niet snel, wel onverminderd zuinig.

Ondanks de toenemende concurrentie scoort de Hyundai i10 nog steeds op de belangrijke onderdelen ruimte, afwerking en comfort. Als je een auto zoekt die deze zaken biedt, maar niet erg groot mag zijn, dan is de i10 een uitstekende keuze. 

De geteste Hyundai i10 betreft een voorserie-exemplaar dat, ten opzichte van de reguliere Comfort-uitvoering, is voorzien van climate control. Deze optie behoort normaalgesproken tot de Premium-uitvoering.