Highlights

  • opvolger van de Meriva

  • instapmodel Opel X-lijn

  • vanaf 19.999 euro

De Opel Crossland X is meer dan alleen een SUV-achtige opvolger van de Meriva. Het model markeert tevens een keerpunt in de geschiedenis van het merk. Dit is namelijk de eerste auto die gemaakt is in samenwerking met Peugeot, dat net als Citroën onder Opels nieuwe eigenaar PSA valt. Toch belooft het Duitse merk een échte Opel, dus gaan we op onderzoek uit.

De compacte MPV Meriva wordt met de Crossland X weliswaar vervangen door een SUV-achtige, maar het is niet de eerste Opel in het populaire segment van compacte SUV’s en crossovers. De Opel Mokka X is er immers ook nog, al bevindt die zich zowel qua ruimte-aanbod als prijs aan de bovenkant van het segment. In deze test noemen we enkele zaken waarin de nieuwkomer van de Mokka X verschilt. Maar we testen vooral uit wat de Crossland X voor een auto is.

Bekijken

De Opel Crossland X ziet er aan de buitenzijde uit als een echte, moderne Opel. De neus lijkt sprekend op die van de Mokka X en de opvallende daklijn van de Adam en Astra Sports Tourer vind je ook op de Crossland X. De achterzijde is het meest onderscheidend, al lijkt hij vanuit sommige hoeken wat smal. De zwart/witte testauto trekt in ieder geval behoorlijk wat bekijks, en scoort daarmee pluspunten.

De cockpit van de Opel Crossland X is doordacht

Ook vanbinnen is de Crossland X duidelijk herkenbaar als Opel. Het dashboard dat we kennen uit de nieuwste Opel-modellen vind je ook in de Crossland X, en is hier even goed afgewerkt. Alleen de bovenkant van de deurpanelen is van iets minder mooi materiaal maar dat mag geen naam hebben. Let je op de details, dan zie je dat de Home-knop onder het infotainmentscherm ontbreekt omdat het systeem afwijkt van dat in andere Opels.

Zitten

De testauto heeft de inmiddels bekende AGR-gecertificeerde (ergonomische) stoelen, die voor 599 euro verkrijgbaar zijn. Zoals bij elke Opel geldt: altijd doen, want de stoelen zijn erg goed en uitgebreid verstelbaar. Zelfs de zitting is in lengte verstelbaar en past daardoor bijna iedereen. Een goede zitpositie vind ik, ondanks het eveneens uitgebreid verstelbare stuurwiel, niet direct. De stoel iets hoger instellen dan ik gewend ben blijkt de oplossing.

Ook op de in twee delen verschuifbare en neerklapbare achterbank achterin biedt de Crossland X iets bovengemiddelde hoofd- en beenruimte. Daardoor overtreft de Opel veel van zijn concurrenten op praktische bruikbaarheid. De instap achterin is behoorlijk krap, doordat de bank vrij ver naar achteren staat stoot je relatief snel je hoofd aan de achterste raamstijl. De kofferbak is met 410 liter ruimer dan gemiddeld. Klap je de stoelen neer, dan ontstaat er een mooie vlakke laadvloer met 1.483 liter ruimte.

De kofferbak van de Opel Crossland X is ruimer dan gemiddeld

Bedienen

Het dashboard is typisch Opel nieuwe stijl, en laat zich ook op die manier bedienen. Dat betekent een doordachte cockpit met een helder bedieningsconcept. De samenwerking met Peugeot zie je terug in het infotainmentsysteem, want het komt één op één overeen met dat in recente fransozen. Het is een fraai en uitgebreid systeem met goede TomTom-kaarten, maar reageert vaak net iets langzamer dan je zou willen. Uiteraard levert Opel nog steeds de persoonlijke assistent OnStar, die jou kan helpen met vragen onderweg en tegenwoordig zelfs met het boeken van hotels.

Rijden

De Crossland X rijdt als ’n kleiner broertje van de Mokka X. De besturing is op lage snelheid opvallend licht en maakt parkeermanoeuvres makkelijk, op hogere snelheid is er het stevige Opel-gevoel. Daardoor ga je bochten met vertrouwen tegemoet.

Het onderstel is overwegend comfortabel en doet op de snelweg denken aan dat van een grotere auto. Verkeersdrempels en andere grote hobbels worden keurig opgevangen. Het enige waar de Crossland X moeite mee heeft is het verwerken van korte oneffenheden. Deze voel je niet alleen, aan een licht gebonk hoor je ook dat het onderstel er geen fan van is. Dat is dan ook gelijk het meest overheersende geluid in het interieur, want verder is de Crossland X juist een lekker stille reisauto.

Het is goed dat veel voorzieningen verkrijgbaar zijn, maar voor de totaalprijs komt ook een goed uitgeruste Mokka X in zicht

Onder de motorkap ligt een 130 pk sterke 1,2 liter driecilinder, de topmotor op de prijslijst. Het is een blok uit de stallen van PSA en ook voor deze Opel is dat een hele fijne machine. Je hoort tijdens accelereren dat het een driecilinder is, maar hij is nog gretiger dan veel vergelijkbare viercilinders. Als je het gas intrapt heeft de turbo een momentje nodig om op stoom te komen, daarna ga je er met gezwinde spoed vandoor. De zesversnellingsbak schakelt strak en precies, in combinatie met de goed doseerbare koppeling rijd je soepel weg.

Een andere prettige eigenschap van de driecilinder is het spaarzame karakter, want met precies 1 op 15 is het testverbruik aangenaam laag. Ook 1 op 16 is in de dagelijkse praktijk zonder veel moeite haalbaar.

Betalen

De Opel Crossland X is er vanaf 19.999 euro. Daarvoor krijg je een 81 pk sterke variant in Selection-uitvoering, die vanaf 2018 leverbaar is. Met deze vanafprijs is de Crossland X duurder dan een Renault Captur maar voordeliger dan een Peugeot 2008. De Opel Mokka X is met een vanafprijs van 24.499 euro een stuk prijziger, maar ook een stuk krachtiger.

Voorzie je de Crossland X van een krachtigere motor of een luxere uitrusting, dan loopt de prijs snel op. Een 110 pk sterke 1.2 Turbo met een paar prettige opties kost al snel 26.000 euro. Het van alle luxe voorziene testexemplaar met onder meer adaptieve led-verlichting ruim 30.000 euro. Het is goed om te zien dat er veel voorzieningen verkrijgbaar zijn, maar voor dit bedrag komt ook een goed uitgeruste Mokka X in zicht.

De daklijn van de Crossland X kennen we van andere Opel-modellen

Samenvatting en conclusie

De Opel Crossland X is weliswaar wat hipper dan de Meriva die hij vervangt, maar erft wel diens praktische eigenschappen. Vanbuiten en vanbinnen is het een gedegen auto met bijpassende rijeigenschappen. De vanafprijs is eveneens gunstig, al loopt de prijs relatief snel op als je de optiepakketten aanvinkt. Dat opties ruim beschikbaar zijn is dan weer een pluspunt, want je kunt ‘m zo luxe uitrusten als je zelf wilt.

De Opel Crossland X is een goede toevoeging aan het Opel-gamma, dat is wel duidelijk. Een combinatie van MPV-flexibiliteit met SUV-looks, dat onderscheidt de Crossland X van de meeste concurrenten. Het maakt de Opel Crossland X tot een auto die we waarschijnlijk veel gaan zien.