Voorsprong door techniek, een slogan die zelfs een belletje doen rinkelen bij wie niets om auto’s geeft. Audi gebruikt hem sinds jaar en dag om de technologische vooruitstrevendheid van zijn auto’s te beschrijven. Met de volledig elektrische Audi e-tron in het vizier lijkt dat voor de testauto, een nieuwe A6 met 2,0-liter dieselmotor, niet meer zo actueel. Stel nou dat het met die vooruitstrevende techniek wel meevalt, waarin zit ‘m dan de voorsprong die Audi belooft? Hoog tijd om dat te ontdekken.

Audi doet al flink wat jaren succesvol mee in het hogere segment. In de beginfase van het merk was de beperkte historie, zoals Mercedes-Benz en BMW die wel hebben, wellicht nog een nadeel maar daaraan heeft Audi zeer hard gewerkt. Inmiddels kan het niemand meer deren, wantzowel de grote schare Audi-fans als fraaie verkoopcijfers getuigen dat een rijk heden veel belangrijker is. Met de gloednieuwe A6 zet Audi de bloedlijn van premium zakensedans verder voort.  

Bekijken

Audi A6 Avant

De voorsprong begint bij het uiterlijk, dat zonder meer een knap stuk werk is. Het ontwerp is nog altijd uitgesproken strak, zakelijk zonder saai te worden. De sjeu zit ‘m in de details zoals de subtiel aangezette heuplijn en de strakke lichtsignatuur van voor- en achterlampen. De kenmerkende Single Frame Grille is groter dan ooit en tegelijkertijd voelt hij minder sterk aanwezig dan voorheen. Op een gegeven moment groeit iets zó groot dat het niet meer opvalt. Dat de grille ruw onderbroken wordt door twee sensoren voor de adaptieve cruise control doet wel wat afbreuk aan het knappe werk van de designers.

Fraai is de A6 dus zeker en na het openen van het bestuurdersportier houden de ontwerpers je aandacht vast. Audi doet z’n naam als interieurkoning wederom eer aan en komt met een ongekend strak vormgegeven dashboard waarin drie beeldschermen de blikvangers zijn. Audi’s beroemde knoppen met uitgekristalliseerde klikjes zijn hierdoor goeddeels verdwenen, maar de aanraakschermen nemen de functies goed waar. Gelukkig ogen alle grafische elementen kristalhelder en scherp. Het is opnieuw gelukt, Audi heeft een spraakmakend fraai interieur in huis.

Zitten

Audi A6 Avant

Natuurlijk zit je goed in een auto van deze klasse, de S Line-stoelen ondersteunen de meest uiteenlopende posturen en zijn ruim verstelbaar, net als het stuurwiel. Ook voor achterpassagiers is de auto ronduit ruim, waardoor het mij niet zal verbazen als ook de nieuwe A6 aftrek zal vinden bij mensen die zich zo nu en dan, rechts achterin gezeten, laten rondchauffeuren.

Zij die zich laten rijden kiezen meestal niet voor een Avant, de carrosserievorm van mijn testauto biedt andere voordelen. Een kofferbak van 565 liter bijvoorbeeld, die eenvoudig te beladen is via een achterklep die zich desgewenst met een voetbeweging laat openen. Bij het opengaan verschuift de bagage-afdekking automatisch naar boven en bij het sluiten van de klep beweegt deze weer netjes naar beneden.

Bedienen

Audi A6 Avant

Zoals gezegd, Audi’s beroemde knoppen zijn grotendeels verdwenen en dat merk je direct. Alles, van navigatie tot en met de klimaatregeling, bedien je nu via de twee centrale aanraakschermen onder de noemer MMI Touch Response. Daarbij valt op dat het onderste scherm wel heel vooruitstrevend oogt, maar bijna nooit meer informatie weergeeft dan de klimaatregeling. Het bovenste scherm dient voor de standaardfuncties als media en navigatie, waartussen je schakelt met softwarematige sneltoetsen links in beeld. De werking van de aanraakschermen is opvallend te noemen: een aanraking alleen is niet voldoende om een functie te activeren, daarvoor zul je iets harder moeten drukken. Zo activeer je niet snel per ongeluk een functie die je niet wilde gebruiken.

De aanraakschermen leiden aanzienlijk minder af dan ik vooraf had gedacht.

De aanraakschermen leiden aanzienlijk minder af dan ik vooraf had gedacht en de nieuwe interface blijkt zeer intuïtief. Bij het invoeren van een navigatiebestemming speelt het onderste scherm even de rol van toetsenbord of touchpad waarop je een plaatsnaam kunt schrijven – niet letter voor letter, maar helemaal en dat werkt snel en goed. Ook goed is de stembediening, je kunt de auto gerust vragen naar de dichtstbijzijnde Jumbo-supermarkt of een McDonalds-restaurant. De reactiesnelheid is bij deze functies wel iets lager.

Net als een aantal andere merken verwijdert ook Audi de draaiknop waarmee de dashboardverlichting kan worden gedimd. De adaptieve helderheidsregeling doet zijn best om de schermen comfortabel afleesbaar te maken, desondanks blijven de displays overdag te donker en ’s avonds te fel. Daardoor blijf je bijregelen via een te diep verstopt menu, terwijl de aloude knop direct bereikbaar was en zeer precies werkte. Hier laat Audi een stukje voorsprong liggen…

Rijden

Audi A6 Avant

Auto’s als de A6 zijn gemaakt voor wegen als de A6. Hier voelen ze zich op hun gemak en zijn ze de inzittenden op geen enkele manier tot last. De nieuwe Audi A6 handhaaft de kwaliteiten van zijn voorganger als reisauto en voegt daar zo mogelijk nóg meer rust en stilte aan toe. Om ook het laatste windgeruis te elimineren zijn de voorste zijruiten optioneel extra geluidswerend (701 euro) uitgevoerd, met als resultaat een zeer stil interieur. Zelfs de viercilinder dieselmotor laat nooit een wanklank horen. Ook voor het testverbruik van 1 op 15,5 hoeft hij zich allerminst te schamen.

De sereniteit aan boord wordt zo nu en dan verstoord door vibraties uit de aandrijflijn. Dat komt doordat de viercilinder TDI en zeventraps S Tronic-automaat zijn afgesteld op pure efficiëntie, waardoor de motor soms wel erg weinig toeren draait. Bij snelheden tussen 110 (1.500 tpm) en 130 km/u (1.600 tpm) zijn lichte trillingen in stuur en stoel waarneembaar, die verdwijnen wanneer je handmatig terugschakelt naar het zesde verzet of sneller gaat rijden. Dat schakelen doet de S Tronic al rijdend erg goed en altijd onmerkbaar, het wegrijden vanuit stilstand gaat enigszins weifelachtig. Het is dan ook goed om te weten dat elke andere motoruitvoering is voorzien van een (volwaardige) achttraps Tiptronic-automaat.

Verder is er maar heel weinig aan te merken op de A6. Je moet ‘m kopen met comfort als belangrijkste argument, voor rijdynamiek heeft Audi voldoende andere modellen in het gamma. De lichte besturing, het soepele onderstel dat in bochten zelfs behoorlijk overhelt: allen zijn ze erop gericht om je ongestoord en uitgerust van A naar Bestemming te krijgen en slagen daar volledig in. Om je rit nog verder te vereenvoudigen is de testauto voorzien van de nodige rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruise control met filefunctie en een actieve spoorassistent. De eerste werkt uit de kunst en maakt filerijden zelfs bijna plezierig, de stuurhulp vereist wel ‘alle hens aan dek’ en doet de auto iets teveel tussen de lijnen zwalken. Veel andere fabrikanten leveren inmiddels een koersvaster systeem.

Audi A6 Avant

Betalen

Bij een auto uit dit segment is de prijs doorgaans geen leidend argument, toch blijft het een belangrijk aspect. Vooral om te weten dat de Audi niet noemenswaardig goedkoper of duurder is dan zijn concurrenten, ook als het gaat om leasen. Objectief gezien volstaat de standaarduitrusting, maar iedereen weet dat het bij dergelijke auto’s niet zo werkt. De optielijst puilt uit van de personaliseringsmogelijkheden en enkele tienduizenden euro’s aan extra’s zijn zó uitgegeven. Ter illustratie: de testauto, met een basisprijs van 66.035 euro, is aangekleed tot een riante 96.920 euro.

Conclusie

Audi A6 Avant

De nieuwe Audi A6 is nog altijd een uiterst aangename reiswagen waarmee het prettig kilometervreten is. Het interieur ziet er niet alleen vernieuwend uit, de drie heldere schermen werken ook nog eens bijzonder goed. De 40 TDI-aandrijflijn overtuigt niet geheel op het gebied van verfijning, maar aan de motor ligt het niet. Dat is een diesel van het aangename soort.

De technologische voorsprong van de A6 mag dan wel meevallen, op het gebied van verwondering is hij alleen maar sterker geworden. Het is Audi gelukt om het ontwerp van de A6 te vervolmaken en het nieuwe interieur krijgt unaniem de handen op elkaar. Dus wil je voorsprong door techniek, dan ga je tegenwoordig voor de e-tron. Kies je voorsprong door verwondering, dan is de A6 nog altijd een goede keuze.