Eind november onthult Audi een tweede elektrische auto, de supersedan e-tron GT. Deze wordt tegelijkertijd met de Porsche Taycan ontwikkeld en deelt een deel van de techniek. Hier de eerste informatie over Audi's elektrische topmodel.
Eind november, op de Los Angeles Auto Show, onthult Audi een tweede elektrische auto. Het wordt het topmodel in de elektrische reeks, de Audi e-tron GT. Deze sportieve vierdeursauto krijgt coupé-achtige trekjes. Waarschijnlijk zal de showcar nog een conceptcar zijn, het uiteindelijke model komt pas in 2020 op de markt.
Toch heeft Siegfried Pint, het hoofd van de afdeling aandrijflijnen bij Audi, nu al de eerste informatie gedeeld. Aan het Britse tijdschrift Autocar vertelt hij dat de ontwikkeling van de supersedan tegelijk plaatsvindt met die van de Porsche Taycan. Daardoor zal de GT 'wat genen van Porsche meekrijgen en flink wat Audi-genen toevoegen'. Hij voegt toe dat het een performancemodel wordt, met de nadruk op sportief rijden.
De GT krijgt wat genen van Porsche mee en voegt flink wat Audi-genen toe
Met de e-tron GT wil Audi de aanval openen op de Tesla Model S. Diens topmodel P 100D legt het 0-100 km/u-sprintje af in ongeveer 4,3 seconden en heeft een theoretische actieradius van ruim 600 km. Dat wordt het referentiepunt voor Audi's e-tron GT - het liefst wil Audi daar overheen gaan. Dat betekent een flinke sprong voorwaarts ten opzichte van de onlangs gepresenteerde SUV e-tron.
Pint zegt dat de e-tron GT Audi's eerste elektrische model wordt met een 'vlakke vloer', in tegenstelling tot de 'hoge vloer oplossing' van de gewone e-tron en de aanstaande e-tron Sportback. Een andere primeur is dat de sportsedan kan snelladen aan een 350 kW-lader, zo laat productmanager Johannes Eckstein weten aan Autocar. Daarmee kun je in minder dan 12 minuten de accu's tot 80 procent opladen.
Aanraders