Audi en Hyundai gaan kennis uitwisselen op het gebied van waterstofauto's en brandstofceltechniek. Beide merken komen met een eigen SUV op waterstof.

Hyundai en Audi zijn overeengekomen om de komende jaren hun patenten en niet-concurrentiegevoelige onderdelen op het gebied van waterstof en brandstofcellen uit te wisselen. Zo hopen de Hyundai Groep - moederbedrijf van Hyundai en Kia - en Audi - binnen de Volkswagen Groep verantwoordelijk voor deze techniek - sneller en voordeliger (nieuwe) waterstofauto's op de markt te kunnen brengen.

De twee ontwikkelen niet samen dezelfde auto, ze gaan slechts gebruikmaken van gezamenlijke know-how en onderdelen. Hyundai, dat al waterstofauto's verkoopt, wil met de deal ook meer concurrentie - en daardoor lagere prijzen - onder de toeleveranciers bewerkstelligen. 

In Nederland rijdt reeds de Hyundai ix35 waterstofauto rond, volgend jaar volgt de SUV Hyundai Nexo. Audi ontwikkelt een premium-SUV gebaseerd op de conceptcar h-tron Quattro. Het Duitse merkt houdt zich overigens al 30 jaar bezig met de ontwikkeling van waterstoftechnologie.

Waterstofauto's combineren de voordelen van elektrisch rijden (emissieloos) en brandstof tanken (snel). Vanwege gebrek aan infrastructuur en de hoge prijzen van de auto's is het aantal brandstofcelauto's op de wegen nog verwaarloosbaar. Met hun samenwerking willen Audi en Hyundai ook bijdragen aan de doorbraak van zulke auto's. Daarvoor onderzoeken ze mogelijkheden zoals het ontwikkelen van een industriële standaard.