Audi breidt zich voor op de komst van zijn eerste serieuze, elektrisch aangedreven auto. De PB18 e-tron is een smaakmaker die de elektrificatieplannen van het merk kracht bij zet.
Nee, deze auto kun je niet binnenkort kopen. De Audi PB18 e-tron ziet er spectaculair uit maar is vooralsnog een studiemodel. De elektrisch aangedreven sportwagen is slechts 1,15 meter hoog en 2 meter breed en heeft drie elektromotoren, die samen goed zijn voor 500 kW vermogen (680 pk) en 830 Nm koppel. Twee elektromotoren zijn aangebracht bij de achteras en leveren samen 350 kW, bij de vooras zit een 150 kW sterke motor. Dat is nog niet alles, de PB18 e-tron heeft een overboostfunctie, waardoor de aandrijflijn korte tijd zelfs 570 kW (775 pk) kan produceren. Accelereren van 0 naar 100 km/u doet het studiemodel in iets meer 2 seconden.
De PB18 heeft een zogenaamde solid state-accu. Deze nieuwe accutechniek, die nog volop in ontwikkeling is, heeft diverse voordelen ten opzichte van de huidige lithium-ion accu’s. Zo gaan laden en ontladen veel sneller en voor de productie zijn minder kostbare metalen nodig. Het accupakket in de PB18 e-tron is 95 kWh, goed voor een actieradius van 500 kilometer. Opladen kan via 800 Volt oplaadsysteem in slechts 15 minuten.
In de cabine van de PB 18 e-tron is plaats voor twee personen, maar de bestuurdersstoel kan ook naar het midden worden geschoven. In dat geval vervalt de tweede zitplaats. De auto is verder aangekleed met diverse bijzondere features, zoals de uitschuif- en uitklapbare achterspoiler die in gesloten toestand naadloos opgaat in het dak.
Audi stelt de PB18 e-tron dit weekend tentoon op het concours d’elegance van Pebble Beach in de Verenigde Staten.
Aanraders