De Audi RS 6 Avant keert terug en gaat verder waar het oude model stopte. Mét mild-hybrid-techniek, want ook RS-modellen moeten met de tijd mee.
Audi presenteert de indrukwekkende RS 6 Avant. Het snelste model uit de A6-reeks straalt alls behalve bescheidenheid uit. Dat is niet zonder moeite bereikt, want van alle carrosseriedelen zijn alleen het dak, de achterklep en de voorportieren nog origineel. De uitgebouwde wielkasten, de dikke bumpers en dorpels, de 21 inch wielen en de motorkap met ‘powerdome’ maken duidelijk dat deze Audi de letters RS verdient.
Net als de vorige editie heeft de RS 6 Avant een 4,0 liter V8 turbomotor, maar is nu voorzien van mild-hybrid-technologie om het brandstofverbruik te beperken. Ook de uitschakelbare cilinders dragen een steentje bij. Het belangrijkste is natuurlijk het extra vermogen. 40 pk komt erbij, ten opzichte van de standaardversie van de vorige RS 6. Het totale vermogen komt daarmee op 600 pk. 100 Nm extra koppel maakt een totaal van 800 Nm. De prestaties liegen er niet om: van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden, van 0 naar 200 km/u in 12 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar kan tegen betaling worden verhoogd naar 280 of zelfs 305 km/u.
Audi rust de RS 6 Avant standaard uit met adaptieve luchtvering met automatische niveauregeling. Ten opzichte van de reguliere A6 staat de RS 6 2 centimeter dichter bij het asfalt. Boven de 120 km/u zakt de carrosserie nog een centimeter extra. Optioneel zijn de rij-eigenschappen op te waarderen met vierwielbesturing en nóg sportieve vering.
Audi presenteert de RS 6 Avant voor het eerst aan het publiek op de autoshow van Frankfurt volgende maand. In het eerste kwartaal van 2020 komt het nieuwe model naar Nederland, de prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.
Aanraders