Afgelopen Autosalon van Parijs maakten we voor het eerst kennis met de nieuwe Hyundai i30, inmiddels is de auto in Nederland gearriveerd. Voor deze eerste rij-indruk voel ik de 1,6 liter CRDi dieselmotor aan de tand, in maart volgt een uitgebreide rijtest met de 1.0 driecilinder turbomotor met 120 pk.
De Hyundai i30 is volledig nieuw, en dat zie je. De Koreanen hebben hem speciaal voor de Europese markt ontworpen en daarbij heel goed op de concurrentie gelet. Het ontwerp is niet echt spannend, maar een uitgebalanceerd gemiddelde van wat er momenteel te koop is. Ook vanbinnen is het allemaal netjes en ruim, met opvallend hoog geplaatste knoppen. Ook het infotainmentscherm zit op ooghoogte.
Gebalanceerd onderstel, speels randje
De nieuwe Hyundai i30 overtuigt met zijn rijgedrag. Niet alleen is de auto prettig stil, de vering en demping zijn overwegend comfortabel met nét dat beetje stugheid voor een fijn contact met de weg. De besturing is bijna opvallend zwaar en geeft goed door wat de voorwielen doen. Het voelt bijzonder overtuigend en degelijk, hier heeft Hyundai grote stappen gemaakt.
De 1,6 liter dieselmotor is goed op zijn taak berekend en geeft zijn 110 pk’s soepel af. Hij doet precies wat je van ‘m verwacht en als ik de boordcomputer mag geloven rijd je er vrij eenvoudig 1 op 20 mee. Wel bromt de motor nadrukkelijk op constante snelheden beneden de 1.800 tpm, de schakelindicator kun je dus beter niet opvolgen.
Voor de enthousiastere rijder is het leuk dat de Hyundai i30 een behoorlijk los achterste heeft. Laat je in een vlot genomen bocht het gas los, dan duikt de neus gretig naar binnen toe. Het is dus nog best leuk rijden met deze Hyundai.
De Hyundai i30 is dus een veelbelovende auto, met een onverwacht speels randje. Of Hyundai er echt goed aan gedaan heeft om de gulden middenweg te volgen lees je in de uitgebreide test in maart. Dan ontdek je ook hoe de 1,0 liter turbomotor met 120 pk het doet. De nieuwe Hyundai i30 is er vanaf 20.495 euro, de diesel kost minimaal 23.495 euro.
Aanraders