Het segment waarin de Peugeot 508 opereert staat al jaren onder druk. Veel klanten kiezen tegenwoordig voor een SUV-model of gaan eenvoudigweg voor een klasse kleiner. Kiest men wel voor een D-segmenter, dan is het in ruim 60 procent van de gevallen een stationwagen. Een nieuwe Peugeot 508 SW kon dan ook niet uitblijven, en hoewel hij pas in het derde kwartaal van 2019 op de markt komt mocht ik hem alvast testen. Hier lees je de eerste rij-indruk.
Eerder al publiceerde ik rijtests van de Peugeot 508 Berline met 225 pk sterke benzinemotor en met de 130 pk diesel, nu stap ik opnieuw in een 508 GT. De 225 pk sterke 1.6 ligt nu voorin een sierlijk getekende stationwagen, die 80 kg extra gewicht in de schaal legt. Op papier accelereert hij weliswaar een tiende seconde langzamer van 0 naar 100 km/u, in de praktijk rijdt hij net zo goed als zijn Berline-broeder. De wielbasis wijkt dan ook niet af van ‘het origineel’ en de afstemming van vering en demping is slechts marginaal aangepast.
In het geval van de GT-versie betekent het dat de rijbeleving vrij stevig is, maar nooit oncomfortabel. Het onderstel gaat goed om met diverse soorten oneffenheden maar je merkt dat de 19 inch grote wielen wat comfort wegnemen. Daarnaast zijn ze voorzien van Michelin Pilot Sport 4-banden die weliswaar ongekend veel grip en vertrouwen geven, maar tegelijkertijd ook wat extra geluidsproductie veroorzaken. Doordat de kofferbak ondanks de goede geluidsisolatie als klankkast fungeert klinken er van achteren, afhankelijk van de staat van het wegdek, iets meer afrolgeluiden door dan in de Berline.
Het SW-voordeel
Een groot voordeel van de 508 SW ten opzichte van een Berline is de hoofdruimte achterin. De koets is 17 mm hoger geworden, waardoor de inzittenden hun hoofd nu van ‘net-aan’ naar comfortabel kwijt kunnen. De beenruimte is voor velen toereikend, wel wordt de bewegingsvrijheid beperkt door een gebrek aan voetenruimte onder de voorstoelen.
De kofferbak heeft met 530 liter een gemiddelde inhoud voor dit segment en ten opzichte van de Berline biedt hij slechts 43 liter meer. Met omgeklapte achterbank (net niet helemaal vlak) meet hij een SUV-waardige 1.780 liter. Bij het openen van de achterklep valt de prettig hoog geplaatste bagage-afdekking op. Deze hoes kun je zowel naar achteren oprollen als omhoog laten schuiven, wat gebeurt als je er een tik op geeft. Handig en snel, maar je vergeet hem gauw terug te duwen met als resultaat een wel erg beperkt zicht door de achterruit…
De nieuwe Peugeot 508 SW biedt dus duidelijke voordelen ten opzichte van de Berline, terwijl hij uiterlijk misschien nog wel mooier is. Het is dan ook te verwachten dat de 508, conform de trend in het segment, de populairste versie zal worden. De SW heeft een meerprijs van 1.600 euro ten opzichte van de Berline en de eerste exemplaren worden in het derde kwartaal van 2019 verwacht.
Aanraders