In Frankfurt heeft Hyundai vanmiddag het doek van de nieuwe generatie i30 afgehaald. De 'auto voor iedereen' draagt de nieuwe Hyundai-familiegrille.

Daar is 'ie dan, de nieuwe Hyundai i30. Een belangrijke auto voor het merk - zelf spreekt het van 'the DNA car for Hyundai Motor'. Het is de bedoeling dat de hatchback in grote aantallen de showroom uit gaat rijden dus heeft Hyundai 'em zo ontworpen dat 'ie bij veel mensen in de smaak zal vallen. 

Goede zichtbaarheid vanaf de bestuurdersstoel, ruimtelijk van binnen en een design waarop weinig aan te merken valt vormen het resultaat. De nieuwe i30 heeft voor en achter korte overhangen, een aflopende daklijn en een horizontale vouw onder de ramen die vanaf de lichtunits voor helemaal tot achter doorloopt. Opvallender is het brede, haast gespierde uiterlijk dat de auto achteraan meegekregen heeft. Overigens scoort het ontwerp ook goed op aerodynamica, met een weerstandscoëfficient (Cw) van 0,30. 

Als 'DNA-car' mag de i30 als eerste model de nieuwe merkgrille dragen. Deze draagt de naam Cascading Grille (trapsgewijze grille), verwijzend naar de metalen figuurtjes erin die naar beneden toe kleiner en onduidelijker worden, alsof het metaal smelt. Voor-, achter- en mistlampen maken alle gebruik van led-techniek. In de dagrijverlichting zit een richtingaanwijzer verwerkt. 

Maten en motoren

De Hyundai i30 is nauwelijks gegroeid in lengte (4,340 meter), breedte (1,795 meter) en hoogte (1,455 meter). De bagageruimte bedraagt minimaal 395 liter, of 1.301 liter met de stoelen neer. In de cabine zijn nieuwe infotainment- en connectiviteitssystemen opgenomen, evenals up-to-date veiligheidssnufjes. 

Het merk geeft 5 jaar garantie op de i30, ongeacht het aantal gereden kilometers. Hyundai zal de prijzen op een later tijdstip bekendmaken. Wel zijn de motoren al bekend. Er is een instapbenzinemotor, de 1,4 liter MPi van 100 pk. Van de T-GDi-familie zijn de 1.0 met 120 pk en de 1.4 met 140 pk beschikbaar voor de i30. Er is slechts een dieselmotor, van 1,6 liter inhoud, die echter geleverd wordt in de sterktes 95, 110 en 136 pk. De wat sterkere uitvoeringen kunnen met de standaard zesbak besteld worden of met zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling.

De Hyundai i30 is in Europa ontwikkeld en getest. Hij is voor 't eerst door het publiek te bewonderen op de autoshow van Parijs die in oktober opent.