Opel en Kia voeren niet alleen de lijsten van nieuwverkopen over februari aan, ook in absolute termen hebben deze merken flink meer auto's de showroom uitgereden. De meeste merken kunnen groeicijfers melden, mede dankzij private lease.
Brancheverenigingen Bovag, Rai Vereniging en RDC hebben de verkoopstatistieken over afgelopen maand gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de markt wederom gegroeid is. De 35.410 nieuwe personenauto's die in februari op naam zijn gezet zorgen voor een groei van 10,7 procent ten opzichte van februari 2017.
Een deel van de groei wordt veroorzaakt door private lease. Het aantal particuliere kopers neemt dit jaar af, maar de hoeveelheid leaserijders stijgt juist - meer dan de koopdaling. Zakelijke én privélease bestellingen samen vertegenwoordigen nu het merendeel (51,5 procent) van de nieuwe auto's die de Nederlandse showrooms uitrijden. De top 3 van private lease-modellen moet je in het stadsautosegment zoeken:
- Kia Picanto
- Toyota Aygo
- Skoda Citigo
Belangrijkste stijgers en top 10
De merken die de top 10 van bestverkochte merken (Opel) en modellen (Kia) aanvoeren, vertonen in februari ook een forse groei. Bij Kia is dat over de gehele linie, met de vertrouwde Picanto als uitschieter. Opel heeft drie topscoorders (de Astra, Corsa en Karl) maar profiteert ook van nieuwkomers als de Crossland X, Grandland X en Ampera-E.
Dankzij nieuwe modellen doen Jeep (met de nieuwe Compass), Mitsubishi (Eclipse Cross), Seat (Arona), Skoda (Kodiaq) en Volvo (XC 40) het eveneens beter dan vorig jaar. Hieronder meer cijfers.
|
|
Aanraders