Highlights
-
Topmodel X-lijn
-
Rijke standaarduitrusting
-
Vanaf 30.499 euro
De nieuwe Opel Grandland X opereert in een belangrijk segment. Compacte en middelgrote SUV’s schieten als paddenstoelen uit de grond en zijn niet aan te slepen. Was Opel met de Frontera en Antara nog zijn tijd vooruit, met de Grandland X lijkt de timing helemaal goed. Driemaal is scheepsrecht, zegt men wel. Is de Grandland dan het beloofde land? Een rijtest.
Ook al is het SUV-segment voor Opel geen nieuw gebied, met de Grandland X betreden de Duitsers een nieuw deel van dit segment. Dat ‘Duits’ behoeft een kleine nuance, want deze nieuwe Opel deelt zijn basis met de immens populaire Peugeot 3008. Daarmee lijkt hij alvast goede papieren in huis te hebben, ook al merk je in de praktijk bijna niets van de prille familieband tussen Opel en Peugeot.
Bekijken
Strakke lijnen en subtiel gebolde vlakken kenmerken de Opel Grandland X. Je zou nu al kunnen zeggen dat het om tijdloze vormgeving gaat, al moet de SUV-carrosserievorm zich op dat gebied nog bewijzen. De Grandland X oogt groter dan ‘ie is, want hij meet krap 4 meter 50 en is net 1,60 hoog. Het is een ‘dikke bak’ zonder te intimideren. Zo zie ik het graag.
Binnenin tref je het bekende, overzichtelijke Opel-interieur. Opel kiest voor veilige vormgeving met een goede afwerking, waarmee de Grandland X tot de top van zijn segment behoort. Boven- en onderkant van het dashboard zijn in fraai soft-touch kunststof gestoken en voor extra sjeu is het voorzien van stiksels. In het kunststof, inderdaad, maar het ziet er echt goed uit. Een aangename en overzichtelijke werkplek voor de veelrijder die geen vragen, maar antwoorden verlangt.
Zitten
Diezelfde veelrijder voelt zich gesteund door meervoudig verstelbare, AGR-gecertificeerde comfortstoelen waarvan je zelfs de zitting kunt verlengen. In eerste instantie vind je de stoelen waarschijnlijk aan de harde kant, maar na een paar uur omarm je ze zoals ze jou ook doen. Figuurlijk dan, want bij de zeer hoge bochtsnelheden die de Grandland X kan behalen verlang je naar nog iets meer zijdelingse steun.
De naam ‘Grandland’ zou maar zo kunnen slaan op de achterbank, waar drie personen riant kunnen zitten. Over hoofdruimte hoeven alleen giraffes in te zitten en door slimme inkepingen in de voorstoelen is er ook veel been- en knieruimte. Alleen de voetenruimte onder de voorstoelen is relatief beperkt. Voor bagage heeft de Grandland X 514 liter beschikbaar, iets minder dan gemiddeld in het segment. De in hoogte verstelbare laadvloer geeft je de keuze tussen maximale ruimte of geen tildrempel. In de laatste configuratie is de bagageruimte relatief klein.
Bedienen
De bediening van elke moderne Opel is goed doordacht, de Grandland X is daarop geen uitzondering. Welke functie je ook zoekt, de knoppen zitten allemaal in het zicht en zijn logisch gegroepeerd. Even wennen is de hoge plaatsing van de stengels achter het stuurwiel, waardoor je dat net iets hoger vastpakt dan je misschien gewend bent.
Het infotainmentsysteem verdient een nadere toelichting: dit is anders dan het systeem in de Astra en Insignia. Het vindt z’n oorsprong bij Peugeot en werkt prettig. Wel zit een aantal functies – zoals het in- en uitschakelen van de navigatiestem – iets te diep verstopt, al leer je daar snel mee leven. Liefhebbers van Apple CarPlay of Android Auto genieten van een goede integratie, met een druk op de knop onder het navigatiescherm.
Rijden
Ja, de Grandland X laat zich écht heel hard door bochten loodsen.
Deze diesel is een prettige motor om mee te rijden. Hij lijkt met 120 pk aan de lichte kant voor de forse Grandland X, in de praktijk blijkt die aanname ongegrond. Dankzij de al bij 1.750 tpm beschikbare 300 Nm aan koppel komt het beloofde land vlot dichterbij. Ver doortrekken heeft weinig zin: in de praktijk gebruik je het toerengebied tussen 1.500 en 3.000 tpm. Bij 130 km/u draait de motor een aangename 2.200 tpm in de zesde versnelling en voor een inhaalactie hoef je alleen terug naar ‘vijf’ als het écht vlot moet.
De Opel Grandland X gedraagt zich als een aangename auto op de lange afstand, met prettig geluids- en veercomfort op snelwegtempo. Het geluid van de dieselmotor klinkt heel in de verte, en het meest nog hoor je de brede banden om de (optionele) 19 inch grote wielen afrollen. Samen met de wat stoterige verwerking van korte oneffenheden heb je de nadelen van deze wielen wel gehad. Een voordeel, naast een visuele upgrade, zijn de extra brede banden die in combinatie met het stevige onderstel voor schier oneindige grip zorgen.
Ja, de Grandland X laat zich écht heel hard door bochten loodsen. Hij geeft daarbij geen krimp en helt aangenaam weinig over. De besturing is hierbij het minst sterke onderdeel, want voelt rond de middenstand wat ‘elastiekerig’ aan en geeft ook als je doordraait minder vertrouwen dan het onderstel. Wel reageren de voorwielen aangenaam direct op je stuurinput, terwijl de rechtuitstabiliteit zeer goed is. De Grandland X heeft dus alles in zich van een reiswagen en voegt daar onvermoede bochtenkwaliteiten aan toe. En een laag verbruik, want tijdens de test neemt de Grandland X niet meer dan 1 liter op 17,5 kilometer tot zich.
Betalen
De Opel Grandland X is er vanaf 30.449 euro. Dat lijkt een stevige prijs, maar de instapversie is al een bijzonder complete Online Edition. Mét touchscreen, verkeersbordherkenning, lane departure warning en parkeersensoren achter. Voor zakelijke rijders is er de Business Executive, die nog maar weinig te wensen overlaat en het echte topmodel heet Innovation. Deze heeft onder meer dodehoekdetectie, een actieve rijbaanassistent, sleutelloos starten en een uitgebreid infotainmentsysteem met navigatie aan boord. De leasetarieven van de Grandland X zijn lager dan bij de meeste concurrenten, ook hier profiteer je van de omvangrijke standaarduitrusting.
Samenvatting en conclusie
Met de Grandland X schiet Opel in de roos. Het ontwerp is goed, vanbinnen en vanbuiten. Opel kiest voor veilig, maar doet dit op de goede manier en kiest voor ergonomie boven frivoliteit. Er is weinig keuze in aandrijflijnen, maar op de motoren die worden aangeboden is niets aan te merken. Datzelfde geldt voor de uitvoeringen: weinig keuze, maar juist daardoor zit je altijd goed.
Is de Grandland X inderdaad het beloofde land? Voor veel geïnteresseerden in dit type auto is dat heel waarschijnlijk. Hij is ruim en rijdt goed, hij klopt vanbinnen en vanbuiten en ook de prijs is goed. De Grandland X is een echte Opel: die gaan we als vanouds veel zien.
Aanraders