Highlights

  • zevenzitter

  • geen MPV meer

  • vanaf 32.660 euro

Vroeger was alles simpel. Als je veel mensen wilde vervoeren kocht je een busje, als je buiten de gebaande paden ging rijden een 4x4-model en voor alle andere situaties voldeed een hatchback, stationwagon of sedan. Anno 2017 moet een auto het liefst de kwaliteiten van zoveel mogelijk carrosserievormen combineren. De nieuwe Peugeot 5008 is zo’n auto, een MPV in SUV-verpakking. Kan dat eigenlijk wel? En, wat heb je eraan? Ik ga in Portugal op zoek naar geluk in een cross-over.

De nieuwe Peugeot 5008 heeft op de naam na niets meer met het uitgaande model te maken. Nieuwe techniek, een nieuwe verpakking en een nieuw concept. Maar niet alles is anders, want de 5008 is volgens Peugeot nog net zo praktisch als de oude. Ik ben benieuwd!

Bekijken

Geluk begint met schoonheid. De nieuwe 5008 is de stijlvolle keuze in zijn segment. Het zwarte dak, de grote lichtmetalen wielen en de chique kleur van de testauto helpen zeker mee, maar ook in de basis heeft de 5008 al een opvallend ontwerp. De chromen lijst die na de achterste zijruit omlaag loopt en de glanzend zwarte kunststofdelen bij de achterlichten moeten de auto een meer dynamisch uiterlijk geven. Dat lukt deels, maar als je de 5008 naast zijn broertje 3008 zet dan zie je wel dat ruimte een belangrijkere rol speelt.

Het dashboard van de 5008 is gelijk aan dat van de 3008, waarmee de nieuwe SUV overigens 70 procent van zijn onderdelen deelt. Mooie vormen en prachtige materialen kenmerken het interieur. Al die fraaie onderdelen sluiten niet overal even precies op elkaar aan. De exemplaren waarin ik rijd zijn nog voorserie-auto’s, dus dat kan een verzachtende omstandigheid zijn.

Zitten

Geluk is ook bewegingsvrijheid. Ik begin helemaal achterin, want hier onderscheidt de 5008 zich van zijn kleinere broer. Dankzij 19 centimeter meer wagenlengte meet de bagageruimte maar liefst 700 liter. Uit de laadvloer kun je twee stoelen tevoorschijn toveren, die geschikt zijn als zitplaats voor kinderen. Deze stoelen zijn ook te verwijderen, je hebt dan twee extra, onhandig gevormde vakken met elk 40 liter ruimte. De bagagevloer is na het verwijderen van de stoelen wel een beetje slap, omdat er geen ondersteuning meer is. De achterbank bestaat uit drie losse delen, die onafhankelijk van elkaar verschoven kunnen worden. Handig, maar echt ruim is het er nooit. Dat komt mede door de enorme klaptafels die aan de rugleuning van de voorstoelen zijn bevestigd en in je knieën porren.

Op de stoelen voorin houdt de hoofdruimte (ook) niet over, als de auto is uitgerust met het fraaie panoramadak. Verder zit je hier op heerlijke, zachte stoelen die een goede ondersteuning bieden en riant van formaat zijn. Optioneel levert Peugeot zelfs een massagefunctie met meerdere standen. Luxe hoor! De zitpositie achter het stuur is net als bij andere recente Peugeots anders dan je gewend bent, omdat je over het stuur naar de tellers kijkt. Het stuurwiel is daardoor wat kleiner en staat lager.

Ouderwets Frans comfort ten koste van alles biedt de 5008 niet, maar dan zou de auto niet zo prettig rijden als hij nu doet.

Bedienen

Op de mooie ‘piano’ toetsen na zijn er weinig knoppen te vinden op het dashboard. Die schakelaars heeft Peugeot toegevoegd om de bediening makkelijker te maken, maar voor bijvoorbeeld het instellen van de temperatuur moet je altijd een extra handeling verrichten. Het is Peugeot vergeven, omdat het er allemaal zo mooi uitziet. De bediening verloopt grotendeels via het aanraakscherm, dat soms net iets langzamer reageert dan je zou willen. De menu’s zijn duidelijk en grafisch erg mooi, maar dé highlight in de 5008 is de digitale i-Cockpit – een prachtig scherm dat de tellers vervangt. Een enigszins overbodige maar toch leuke functie is i-Cockpit Amplify. Door middel van twee (programmeerbare) ‘moods’ worden de sfeerverlichting, de geur, de equalizer van het audiosysteem en de massagestand aangepast. Los daarvan kan je ook nog de sportstand inschakelen, die merkbare invloed uitoefent op de mate van stuurbekrachtiging, het motorgeluid (dat kunstmatig wordt versterkt door de speakers) en indien aanwezig, het schakelgedrag van de automaat.

Rijden

Hoe zou je willen dat een gezins-SUV rijdt? Comfortabel en koersvast? Dan is de 5008 je beste vriend. Ouderwets Frans comfort ten koste van alles biedt de 5008 niet, maar dan zou de auto niet zo prettig rijden als hij nu doet. Het overhellen in bochten blijft beperkt en de voorwielen hebben veel grip. De besturing volgt je commando’s vrij precies op en geeft vertrouwen.

De 2.0 BlueHDi 150 pk dieselmotor is een fijne. Vanaf 1.500 tpm is er veel kracht beschikbaar en mede dankzij het relatief lage gewicht van 1.490 kilo heeft de BlueHDi-motor geen enkele moeite met de 5008. De diesel doet bovendien beschaafd zijn werk, waardoor andere geluiden de kans krijgen om iets nadrukkelijker het interieur binnen te dringen. Het testverbruik van 7,3 l/100 km (1 op 13,6) is niet helemaal representatief, bij normaal gebruik in Nederland moet 1 op 15 wel haalbaar zijn.

Betalen

Peugeot ziet de Skoda Kodiaq (vanaf 28.990 euro) en Nissan X-Trail (vanaf 30.990 euro) als belangrijkste concurrenten, maar die auto’s zijn iets groter. De nieuwe Renault Grand Scénic (vanaf 27.890 euro), die net als de 5008 meer cross-over en minder MPV is geworden, kun je ook als tegenhanger zien. De vanafprijs van de Peugeot bedraagt 32.660 euro, voor de 1.2 benzinemotor met 130 pk. De geteste configuratie is niet in Nederland verkrijgbaar, Peugeot levert de 150 pk sterke diesel in Nederland alleen als Blue Lease GT Line (45.260 euro), gericht op zakelijke rijders. De uitrusting daarvan is redelijk vergelijkbaar met die van de testauto. Voor dat bedrag heb je dus bijna alles wat je maar kunt wensen. Net als de catalogusprijzen liggen ook de leaseprijzen iets boven die zijn belangrijkste concurrenten.

Samenvatting en conclusie

Was vroeger alles beter? De 5008 laat in ieder geval zien dat de MPV zeker niet dood is, maar voortleeft in een andere vorm. Op absolute ruimte lever je iets in, maar de praktische mogelijkheden zijn net zo goed als die van een ouderwetse ruimtewagen. De fijne rij-eigenschappen, de prettige dieselmotor en het mooie en futuristische dashboard onderscheiden de 5008 van de alternatieven in het segment van de zevenzits SUV’s en cross-overs.

Geluk wordt niet bepaald door in hokjes te denken. Het combineren van meerdere carrosserievormen is een goed idee, mits uitgewerkt zoals Peugeot dat doet met de 5008. Niet alles was beter toen geluk nog heel gewoon was. Toen waren er geen namelijk gezinsauto’s met massagestoelen.