De grote middenklasser van Peugeot draagt opnieuw de naam 508. Ondanks de bekende naam is het nieuwe model een auto met een ander doel. Korter, lager en breder werd hij, waarmee de focus meer dan ooit op design komt te liggen. Een grote achterklep zorgt ervoor dat de bagageruimte beter toegankelijk is en daardoor is de 508 feitelijk geen sedan meer. Al deze veranderingen bij elkaar maken het afreizen naar Monaco meer dan de moeite waard.

Het mondaine Monaco vormt namelijk het decor voor de internationale persintroductie van Peugeots vlaggenschip. Veelbelovend, gezien het op z’n zachtst gezegd luxueuze imago van deze stadsstaat aan de kust. Het moet alvast gezegd, de opvallende 508 slaat geen modderfiguur in de hoofdstad van de nouveau riche. Zijn sportieve voorkomen met opvallende dagrijverlichting en zwarte achterlichten doet mensen verbaasd opkijken. Deze ongetwijfeld dure wagen hebben zij nog nooit gezien.

Hoger gepositioneerd

Duur oogt de 508 in ieder geval, toch laat Peugeot de premiumpretenties liever over aan het  nieuwe zustermerk DS. Om het maar boud te stellen mikt Frankrijk meer op Volkswagen dan op Audi en dat is, als je het mij vraagt, goed gelukt.  

De nieuwe 508 slaagt er namelijk in om te imponeren, op het eerste gezicht nog meer dan zijn Duitse tegenstrevers doen. Niet per se door een (nog) beter materiaalgebruik, nee, door zowel vanbinnen als vanbuiten uit te blinken op designgebied. De prijs daarvoor betaal je met binnenruimte, want de been- en voetenruimte achterin ervaar ik als krap. Als je vaak met meer dan twee personen rijdt adviseer ik zeker om vooraf proef te zitten bij de dealer.

De ruimte achterin is het enige echte punt van zorg, verder is er op de 508 BlueHDi 130  weinig aan te merken. Het futuristische dashboard met Peugeots kenmerkende i-Cockpit is niet alleen mooi, er is ook duidelijk goed over nagedacht. Het hooggeplaatste, digitale instrumentarium wordt met elke modelgeneratie beter afleesbaar en zal in de 508 meer mensen bekoren dan in de 308. De pianotoetsen onder het centrale touchscreen, bekend van de 3008, zorgen ervoor dat je snel tussen de belangrijkste functies wisselt.

Geraffineerd onderstel

De 130 pk sterke basisdiesel is gekoppeld aan de optionele achttrapsautomaat die soepel van verzet wisselt. Tijdens accelereren hoor je duidelijk het geluid van een werkende diesel, wat op constante snelheden vervaagt. Op slechts het lichte suizen langs de ‘stijlloze’ portierramen na, een typische eigenschap van een dergelijke constructie, is de 508 aangenaam stil.

Echt uitblinken doet de 508 met zijn onderstel. De auto is zeer neutraal en biedt standaard een goede balans tussen comfortabel veren en sportief rijgedrag faciliteren. Met het optionele instelbare onderstel wordt de grote Peugeot naar wens nog net wat sportiever of comfortabeler. Daarover lees je binnenkort in de uitgebreide review van de 225 pk sterke 508 GT.

De Peugeot 508 is leverbaar vanaf 37.690 euro en de BlueHDi 130 start bij 38.590 euro. In januari 2019 volgt de 508 SW. Daarna, in 2020, volgt het topmodel, een naar verluidt krachtige plug-in hybride.

N.B.: op de foto’s zie je een 508 GT met Puretech 225 benzinemotor. Een uitgebreide rijtest van deze auto lees je volgende week op Autokopen.nl.