Op de autosalon van Genève staan we voor het eerst oog in oog met de nieuwe 508. In niks doet het nieuwe model denken aan de uitgaande 508. Alles, maar dan ook alles, is anders.

Peugeot bewijst het nogal saaie zakelijke segment een goede dienst met de nieuwe 508. Een imposante neus, kunstige 3D-achterlichten en een coupé-achtige daklijn kenmerken het nieuwe model. “De nieuwe 508 heeft stijlkenmerken van de aloude 504, zoals de stompe neus en de type-aanduiding op de motorkap. Het is geen remake, maar net als de 504 destijds moet de 508 nu een nieuw tijdperk inluiden voor Peugeot, iets veranderen”, zegt de woordvoerster van het merk op de stand in Genève.

De nieuwe 508 is korter en lager dan het uitgaande model, maar dat zou niet moeten leiden tot ruimteverlies voor de passagiers. Achterin is er inderdaad voldoende plaats, ook voor langere personen. Omdat de ramen niet ver naar boven doorlopen voelt het wel knus aan, alsof je achterin een coupé zit. Dat past bij de nieuwe stijl van de 508: een beetje sportief. Dat zie je ook aan het dashboard, dat is opgebouwd uit twee ‘verdiepingen’. Fraaie knoppen, mooie beeldschermen en een bijna futuristische vormgeving zetten de nieuwe 508 hoger op de ladder. Dat moet ook, want volgens de PR-dame van het merk staat de auto hoger in de markt dan voorheen. “We hebben de proporties van de auto zo gemaakt dat je het gevoel krijgt van een exclusieve auto.” Dat is ook te zien aan de prijs van de volgeladen First Edition, die minimaal 57.840 euro bedraagt. Maar niet getreurd, er komen ook betaalbaardere versies in september.

“De nieuwe 508 is gewoon iets totaal nieuws in dit segment, we willen ook een ander publiek bereiken dan voorheen.” Dat publiek bestaat uiteraard vooral uit zakelijke rijders. Die zullen misschien blij zijn om te weten dat wij in de wandelgangen hebben vernomen dat er ook weer een SW-uitvoering komt.