In het derde kwartaal van 2019 start Peugeot met de verkoop van de plug-in hybrideversies van de 508 en 3008. Er komen twee uitvoeringen, waarvan de krachtigste twee elektromotoren heeft.
Peugeot introduceert plug-in hybridetechniek in de 508 en 3008. De basis bestaat uit een 1.6 PureTech benzinemotor, een aangepaste e-EAT8 achttrapsautomaat, een elektromotor en een lithium-ion accupakket dat onder de achterbank is gemonteerd. Peugeot belooft een elektrische actieradius van 50 kilometer, gemeten volgens de nieuwe, ‘realistische’ WLTP-methode. De topsnelheid op alleen de elektromotor is 135 km/u, daarboven assisteert de brandstofmotor. Het opladen van de accu’s duurt via een normaal stopcontact 7 uur en via een wallbox 1 uur en 45 minuten.
Peugeot heeft twee versies ontwikkeld van de nieuwe hybride aandrijflijn: Hybrid en Hybrid4. Die eerste heeft een 180 pk sterke versie van de benzinemotor en één elektromotor die 80 kW vermogen levert. Deze motor is gekoppeld aan een accupakket van 11,8 kWh. De totale systeemoutput is volgens Peugeot 225 pk.
De Hybrid4-versie, die alleen voor de 3008 beschikbaar wordt, heeft een extra elektromotor die bij de achteras is gemonteerd. Hierdoor heeft de SUV vierwielaandrijving en flink meer vermogen. De achterste motor heeft namelijk net als de elektromotor aan de voorkant 80 kW. Daarmee zijn we er nog niet, want de benzinemotor is 20 pk sterker en het accupakket is iets krachtiger. Het resultaat is een systeemvermogen van 300 pk, de meest krachtige aandrijflijn die het merk ooit in een productie-auto aanbood.
Peugeot gaat de nieuwe plug-in hybrides vanaf het derde kwartaal van 2019 aanbieden. De prijzen verwachten we pas halverwege volgend jaar te kunnen vermelden.
Aanraders