Renault gaat zijn elektrische bedrijfswagens Kangoo en Master optioneel uitrusten met een brandstofcel. Daardoor wordt het rijbereik vergroot naar 350 tot 370 kilometer.
Renault introduceert zijn eerste waterstofmodellen, de bedrijfswagens Kangoo en Master krijgen de primeur. Door de toevoeging van een brandstofcel, een mini-energiecentrale die met behulp van waterstof elektriciteit opwerkt, wordt het rijbereik van de elektrische busjes vergroot.
Beide modellen hebben een brandstofcel aan boord die 10 kW elektriciteit opwekt. De waterstoftanks zijn onder de vloer aangebracht, waardoor er geen laadruimte verloren gaat. Door de toevoeging van de brandstofceltechniek zijn de modellen tot 200 kilo zwaarder dan de elektrische versies.
Het rijbereik van de Kangoo Z.E. neemt met de brandstofcel toe van 230 naar 370 kilometer, dat van de Master van 120 naar 350 kilometer. Het tanken van waterstof duurt zo’n 5 minuten en gaat dus een stuk sneller dan het opladen van de accu’s aan een stopcontact.
De Kangoo Z.E Hydrogen komt eind dit jaar op de markt, de Master Z.E. Hydrogen volgt halverwege 2020. De prijzen zijn nog niet bekend.
Aanraders