Op de IAA-autoshow in München toont Renault vandaag de nieuwe generatie Renault Mégane. Als E-Tech Electric krijgt de hatchback kenmerken mee van een cross-over en coupé. De auto verschijnt in twee vermogensvarianten en met keuze uit twee accupacks.
Het is tijd voor een geheel nieuwe Renault Mégane! Die is 100 procent elektrisch en ziet er anders uit dan voorheen. De Mégane E-Tech Electric wordt vandaag aan de pers geshowd op de autoshow IAA in München. Vanaf morgen kan het publiek de hatchback daar komen bekijken. Eerst maar eens de cijfers.
Technische specificaties
De Renault Mégane E-Tech Electric zal verkrijgbaar worden met een 40 kWh-accupakket die in de WLTP-cyclus tot maximaal 300 km komt. Daarnaast verschijnt een 60 kWh-versie met een actieradius tot 470 km. Opmerkelijk is dat Renault gekozen heeft voor lithiun-ion-NMC (nikkel, mangaan, kobalt)-batterijen, voor een hogere capaciteit. Opladen is mogelijk bij alle wisselstroom (AC-)laadpunten; aan een 130 kW-snellaadstation laad je zelfs het grootste accupakket in een half uur tot 300 km bij.
Je kunt verder kiezen uit twee elektromotoren. De ene levert maximaal 96 kW / 130 pk vermogen en 250 Nm koppel, de andere 160 kW / 218 pk en 300 Nm. Met die laatste kun je van 0 tot 100 km/u optrekken in 7,4 seconden. Voor de motor zijn geen zeldzame metalen gebruikt. Het regeneratieve remsysteem biedt automobilisten vier standen voor het terugwinnen van rem-energie. Het energiebeheersysteem maakt gebruik van het navigatiesysteem voor een efficiënter stroomverbruik. Verder kent de elektrische Mégane een aparte waterpomp voor verwarming, ventilatie en airco van de cabine.
Uiterlijk en uitrusting
Voor een verdere verlaging van stroomverbruik is de Mégane E-Tech Electric zo gestroomlijnd mogelijk getekend. De auto is slechts 1,50 meter hoog. Daarnaast doet Renault mee aan de mode om hatchbacks naar andere carrosserievarianten toe te laten groeien. Op een totale lengte van 4,21 meter beslaat de wielbasis wel 2,7 meter. De aflopende daklijn en grote spoorbreedte roepen associaties op met een coupé. De aankleding is echter die van een SUV-cross-over. Kijk maar naar de 20 inch grote wielen, de hoge taillelijn en de beschermingsstrips langs de onderzijde van de body. De elektrische Mégane E-Tech biedt kofferruimte van minimaal 440 liter.
In de cabine valt het enorme OpenR-display op. Dat is een digitaal instrumentenpaneel en multimedia-interface in één. Het OpenR Link-infotainmentsysteem is ontwikkeld in samenwerking met Google en gebaseerd op het bekende Android-besturingssysteem. De toegang tot Google Maps, Google Assistant en de Google Play-store vormen de belangrijkste pijlers. Voor rijden, parkeren en veiligheid zijn ruim 25 assistentiesystemen beschikbaar.