Volvo presenteert de conceptcar 360c, waarmee het een discussie wil starten: wat willen wij mensen eigenlijk doen wanneer we eenmaal zelfrijdende auto's hebben? 

"Autonome conceptcars worden vooral technologische uitstalkasten in plaats van een visie hoe mensen deze [auto's] zouden kunnen gebruiken." Aan het woord is Robin Page, een van de ontwerptopmensen bij Volvo. Het Zweedse merk beroept zich er altijd op de mens centraal te zetten, niet de techniek. Dus de manier waarop autonome automobieltechniek zich ontwikkelt - gedreven door de techniek - zint Volvo niet. Daarom komt het met de 360c Concept. 

Dat is overigens (nog) geen alternatief waarbij mensen de technologische ontwikkeling bepalen. Het studiemodel is vooral een concept dat vragen oproept. Maar dat is dan ook de bedoeling: de 360c moet een discussie op gang brengen wat mensen willen gaan doen met zelfrijdende techniek en hoe zij autonome auto's willen gaan gebruiken. 

Volvo doet zelf al een voorzet, door vier levenssferen te onderscheiden voor potentieel gebruik. Dat zijn een mobiel kantoor, een woonkamer, een feestzaaltje en een slaapkamer. Wil je, als je niet meer achter het stuur hoeft te zitten, de auto bijvoorbeeld gaan gebruiken als werkplek, dan heeft dat maatschappelijke gevolgen: je hoeft niet langer dichtbij kantoor te wonen en je bespaart tijd die je anders in de file zou staan. Door de elektrische aandrijflijn van de 360c raakt de omgeving niet vervuild. 

Nieuw is het idee om het autonome voertuig ook voor slapen te gebruiken, in een constructie op het dak. Je bent daardoor niet meer afhankelijk van hotels of andere overnachtingsplekken en wordt de volgende ochtend verfrist wakker. Rijdt de auto door dan voorziet een nieuw soort veiligheidsgordel in de bescherming van de slapende passagier. Volvo ziet zelfs nieuwe verkoopkansen: autonome wagens met actieradius van rond de 300 km zouden nationaal vlieg- of treinverkeer kunnen vervangen.

Zo valt nog veel meer te zeggen; bijvoorbeeld hoe mensen vanuit de cabine willen communiceren met vrienden en familieleden of de manier waarop zij elkaar ontvangen. Volvo lijkt al deze ideeën te willen inventariseren. Daarbij kijkt het merk ook naar hoe een zelfrijdende auto zich tussen de rest van het verkeer gedraagt - in het bijzonder zolang nog niet alle voertuigen autonoom rijden. Het Zweedse merk van 'veiligheid eerst' stelt zelfs een gedragscode voor die zou moeten gelden voor alle merken auto's.