De Volvo XC60 is één van Nederlands lievelings-SUV’s. De Zweden wisten er de afgelopen jaren meer van aan de man/vrouw te brengen dan de concurrentie deed, maar konden niet ontkennen dat de jaren voor het model begonnen te tellen. Daarom is er nu de tweede generatie XC60, waarmee Volvo een buitengewoon grote stap belooft. Ik ben benieuwd, tijd voor een rijtest.
De vraag of Volvo nu een premiummerk is of niet heeft al menig verjaardagsfeestje verpest. Mensen bij Volvo hebben vast hetzelfde ervaren, en maken nu een einde aan de verdeeldheid. In de perspresentatie wordt uitdrukkelijk gesproken over premiummateriaalgebruik, -kwaliteit en -veiligheid. Niet mis te verstane beloften, maar al snel blijkt dat ze worden waargemaakt.
Bekijken
Een groot deel van de premiumbeleving komt voort uit uitstraling, en die is alvast gelukt. De XC60 is onmiskenbaar een Volvo van de laatste generatie en verenigt zowel klassieke als moderne designelementen. Hij is wat opvallender dan voorheen, maar je kunt er nog steeds overal mee komen voorrijden.
Vanbinnen zie en voel je de vooruitgang. Aluminium is hier echt aluminium, hout is echt hout en leder is echt leder. Zo hoort het, maar erg vanzelfsprekend is het tegenwoordig niet meer. Zonder goed ontwerp heb je niets aan mooie materialen, en ook hier overtuigt Volvo. Sterker nog: de XC60 is vanbinnen misschien nog wel mooier dan de grote broer XC90. Het enige punt van kritiek betreft de kunststof middentunnel: het harde kunststof voelt goedkoper aan dan de rest en staat in schril contrast met de fraaie houtafwerking.
Zitten
Zeg je Volvo, dan zeg je veiligheid. Maar ook goede stoelen behoren tot Volvo’s vaste waarden, zo ook in de XC60. Ze zijn niet alleen uitgebreid verstelbaar, ook zijn ze – optioneel – te voorzien verwarming, ventilatie en zelfs een echt goede massagestand. Dat de stoelverstelling deels via het centrale aanraakscherm verloopt is even wennen, maar dat gaat snel.
Achterin is het zitcomfort eveneens van hoog niveau, met twee volwassen en goed geprofileerde zitplaatsen. De derde zitplaats is iets smaller, maar nog steeds ruim genoeg. Voor bagage, tot slot, is er 505 liter beschikbaar. Zo’n 45 liter minder dan bij de meeste concurrenten, maar nog steeds niet kinderachtig. Mocht je je zorgen maken over de besmettelijkheid van het interieur: het is ook leverbaar met een minder besmettelijke, maar niet minder mooie zwarte vloerbedekking.
Bedienen
Wat de bediening betreft vaart Volvo een eigen koers. Het centrale, staande aanraakscherm vervult hierin letterlijk en figuurlijk een glansrol. Enerzijds bevalt het mij dat álles erin zit, anderzijds is dat ook een beperking. Er zijn namelijk zoveel functies dat het echt even wennen is voor je weet welke je waar vindt. Het systeem werkt gelukkig erg snel en soepel, al is het navigatiegedeelte daarop een uitzondering. De kaart laadt net iets te langzaam, waardoor het systeem trager aanvoelt dan het daadwerkelijk is. De kaart wordt overigens ook mooi geprojecteerd op een digitaal instrumentarium, dat standaard is op bijna elke uitvoering.
Rijden
Premium omhelst meer dan alleen mooie materialen en goede looks – een premiumauto rijdt ook verfijnd. Volvo heeft dat goed begrepen en ervoor gezorgd dat er ook op het rijden maar weinig aan te merken valt. In de stad voelt de SUV compact aan, met een prettig lichte besturing. Op snelheid neemt de auto zijn ware formaat aan en overheerst een solide gevoel. De XC60 is een prettige reisauto.
Voor het eerst is de compacte SUV leverbaar met luchtvering, een optie van 2.060 euro. Als je het mij vraagt is het de moeite waard, want hij wordt er lekker comfortabel van én je kunt de hardheid en rijhoogte instellen. Comfort is hier iets anders dan deinen of zweven, want op dat gedrag valt de XC60 ook in de zachtste stand niet te betrappen. Dat de testauto is voorzien van grote 20 inch wielen merk je wel, want korte oneffenheden komen iets minder geraffineerd door.
Comfort is hier iets anders dan deinen of zweven, want op dat gedrag valt de XC60 ook in de zachtste stand niet te betrappen.
De viercilinder dieselmotor met 190 pk en 400 Nm koppel gedraagt zich precies zoals je op basis van de cijfers zou hopen. Hij presteert vooral op koppel, als je écht sprintjes gaat trekken zou iets meer power wenselijk zijn. Opvallend is de goede isolatie van het motorgeluid, waardoor het typische dieselgenagel amper waarneembaar is. Ook als je eens verder doortrekt in de toeren blijft het geluid bovengemiddeld goed op de achtergrond. Ter vergelijking rijd ik ook de T5 benzinemotor, die zich ook goed gedeisd houdt.
Elke dieselmotor heeft standaard AWD, waardoor de 400 Nm aan koppel altijd zonder drama wordt overgebracht op het wegdek. Eveneens standaard is een achttrapsautomaat, die zijn werk eigenlijk goed doet en het motorkoppel prettig benut. Geen nerveuze terugschakelacties als je rustig in een hoge versnelling accelereert, dus. Enkel als je echt even snel wilt accelereren neemt hij iets teveel tijd voor er actie plaatsvindt.
Uiteraard zet Volvo in op veiligheid en dat merk je tijdens het rijden. Kies je voor de dodehoekassistent, dan zorgt hij er ook voor dat je auto terugstuurt als je een inhalende auto dreigt te raken. Kies je voor de adaptieve cruise control, dan krijg je ook Pilot Assist. Dat systeem zorgt ervoor dat de XC60 zichzelf in de rijstrook houdt. Het is niet zo geavanceerd als sommige andere systemen op de markt: laat je het stuur even los, dan zwerft de auto tussen afwisselend de linker- en rechterkant van de rijstrook. Handen aan het stuur, dus, dan wordt de reis daadwerkelijk ontspannener.
Betalen
Er is één kanttekening te plaatsen bij Volvo’s stap naar premium, en dat is de prijsstelling. De nieuwe XC60 is behoorlijk in prijs gestegen, zo is de D4 AWD is in dezelfde uitvoering nu 4.200 euro kostbaarder dan het uitgaande model. Je krijgt er veel voor terug en je voelt waar het verschil in zit, maar de XC60 is niet langer het voordelige alternatief in zijn klasse.
De instapprijs bedraagt 58.995 euro, daarvoor krijg je direct de 254 pk sterke T5 met voorwielaandrijving. De automaat is ook hier standaard aanwezig, net als het City Safety-systeem dat aanrijdingen tot 60 km/u kan voorkomen. Ook de optielijst is nu op premium-niveau. Er is veel, héél veel te kiezen en ook de optieprijzen liegen er niet om.
Samenvatting en conclusie
De Volvo XC60 is een premiumauto, daar is geen discussie meer over mogelijk. Je voelt en ziet het aan alles. Ook aan het prijskaartje, al is dat gerechtvaardigd. Het is een fijne reisauto met een prachtig en ruim interieur en goede aandrijflijnen.
De Volvo XC60 heeft een mooie stap omhoog gemaakt. Je voelt en ziet de aandacht voor detail, qua aankleding en uitrusting is werkelijk alles mogelijk en ook op het rijgedrag valt niets af te dingen. Ik kan nu een heel ingewikkelde conclusie formuleren, maar houd het Zweeds-eenvoudig. Gewoon goed gedaan, Volvo.
Aanraders