Mijn Autokopen.nl

Citroën DS 21 Cabriolet Usine | Chapron | Good condition

1968 - 43.375 km - Benzine - Half-automaat - € 104.500,‑ € 104.500,‑
Stel een vraag aan Autobedrijf Wim Prins (Nunspeet)
Wat is de prijs na inruil?
Merk en model:
Citroën DS
Uitvoering:
21 Cabriolet Usine | Chapron | Good condition
Kilometerstand:
43.375 km
Bouwjaar:
06/1968
Prijs:
€ 104.500,‑ Wat is de prijs na inruil?
Wegenbelasting:
Vrijgesteld
Brandstof:
Benzine
Transmissie:
Half-automaat
Vermogen:
-
Carrosserievorm:
Cabriolet (2-deurs)
Toon alle autogegevens Download als PDF

Autobedrijf Wim Prins

Dealer van Abarth en Alfa Romeo
Galvaniweg 1
8071 SC Nunspeet

www.wimprins.nl

Contactgegevens

Voorraad van deze aanbieder

Autogegevens

Algemeen

Merk en model:
Citroën DS
Uitvoering:
21 Cabriolet Usine | Chapron | Good condition
Kilometerstand:
43.375 km
Bouwjaar:
06/1968
Prijs:
€ 104.500,‑
BTW/Marge:
Marge
Wegenbelasting:
Vrijgesteld

Eigenschappen

Carrosserie

Voertuigsoort:
Personenauto
Carrosserievorm:
Cabriolet (2-deurs)
Kleur:
Donkerblauw
Laksoort:
Basis/uni

Techniek

Brandstof:
Benzine
Transmissie:
Half-automaat
Gewicht voertuig:
1.210 kg
Laadvermogen:
-
Trekgewicht:
-
Motor:
2.347 cc
Vermogen:
-

Bekleding

Materiaal:
Skai
Kleur:
Beige

Milieu

Energielabel:
-
CO2-uitstoot:
-
Brandstofverbruik
- Stad:
-
- Buitenweg:
-
- Gecombineerd:
-

Bijzonderheden

Er zijn chique auto's, klassieke schoonheden, iconische gentlemen wagens en dan is er de Citroën DS. Wat zeggen we? Deze unieke DS 21 Cabriolet Usine staat daar qua stijl, exclusiviteit en charisma nog een paar treden boven! Vol ongeloof keken we op toen een trouwe Prins klant annex fervent verzamelaar met dit briljant mooie object bij ons kwam voorgereden. De DS Cabriolet Usine is het type auto dat u zelden spot. En áls u er één spot, dan is het ook meteen raak: de legendarische strijkijzer laat zich met geen enkel ander voertuig vergelijken. Laat staan als convertible! De prachtige donkerblauwe lak is tamelijk 'nieuw' en ook het beige lederen interieur verkeert in goede conditie. Deze Fransoos is punctueel onderhouden door Citroën specialisten die hem geregeld prepareerden voor onvergetelijke toertochten. Immers, met zo'n auto kan het niet anders dan dat elke rit voor eeuwig in het geheugen staat gegrift!

Historie
Een Citroën DS is pure cult. Elk exemplaar heeft de potentie van een collectors item. Onze Cabriolet Usine ís een collectors item; één van het zuiverste soort! Om het verhaal achter de klassieker nog net wat opzienbarender en smeuïger te maken doen we maar gelijk een openbaring: toen de DS 21 in 1968 nieuw op de weg werd gezet, was het geen Cabriolet, maar een Berline. Pas veel later zou de transformatie naar een open carrosserie hand in hand gaan met een grondige overall restauratie. De DS werd tot op detail naar Usine specificaties omgebouwd: dit is het type Cabriolet waar in 15 productiejaren wereldwijd nog geen 1.400 exemplaren van geleverd zijn. Hoezo, een unieke auto? Het idee van een dakloze DS kwam bij Henri Chapron vandaan, die in eerste instantie op klantverzoek custom-made DS cabrio's in zeer kleine aantallen fabriceerde. Citroën zag de schoonheid van een zonaanbidder op DS basis naar verloop van tijd ook en gaf Chapron de opdracht om de Usine in productie te nemen. Vanwege de hoge (meer)prijs bleef de DS Cabriolet Usine een zeer exclusieve wagen en daarmee een zeldzame verschijning. Dit specifieke exemplaar is in de periode 2002-2022 in handen geweest van één enkele eigenaar die er regelmatig mee op pad ging voor een georganiseerde tour in het buitenland, totdat een gewaardeerde Prins klant 'm in het vizier kreeg; de persoon namens wie wij de DS nu aanbieden.

Exterieur
De Citroën DS is revolutionair in alle opzichten. Qua techniek, maar zeker ook qua design. De legendarische snoek kent legio bijnamen en schaart zich daarmee onder de groten der aarde. Het model is niet een beetje anders, maar totaal afwijkend ten opzichte van al het andere dat 4 wielen heeft. Voor Citroën tamelijk risicovol om zoiets bijzonders neer te zetten, maar wat pakte het goed uit! Anno 2024 is de Fransoos nog niets van zijn stijl, charmes en elegantie verloren. Het blijft een eclatante verschijning, een regelrecht designicoon. Hoewel, recht... De DS laat zich vooral typeren door een sterk aflopende carrosserielijn, indrukwekkende wielbasis en achterwielen die deels verscholen gaan achter smaller toelopende spatborden. Ondanks het ontbreken van de karakteristieke daklijn, is de Cabriolet Usine minstens zo exotisch. Of misschien wel juist daarom: de aandacht en het accent ligt namelijk nog net even wat meer op de extravagant gestylede achterzijde uit de pen van Italiaans ontwerper Flaminio Bertoni - ook wel bekend van de Citroën Traction Avant en 2CV. De smaakvolle donkerblauwe lak die dit exemplaar opsiert is in 2005 nog opnieuw aangebracht, wat tevens de uitstekende conditie verklaart. Stalen velgen voorzien van zogenaamde 'Robergel' sierdoppen voegen een extra classy touch toe aan de Usine.

Uitrusting
Rijden in een DS is een unieke ervaring. Met het dak eraf wordt hier uiteraard een open dimensie aan toegevoegd. Met deze auto heeft Citroën het begrip comfort een nieuwe betekenis gegeven. In vergelijking met de DS is al het andere namelijk een stuk minder comfortabel. De lat ligt dus hoger dan hoog en die lijn werd doorgetrokken tot en met de aankleding van deze Convertible. Zo bevat het interieur schitterend mooi gepatineerd beige lederen bekleding en beschikt de klassieker over een Jaeger tableau dashboard. Allerlei luxe zoals een airconditioning, tonneaucover, windscherm en een periodiek correcte radio zijn inbegrepen. De opvallend dikke hoofdsteunen nodigen uit om continu in de relaxmodus te gaan achter het grote enkelspaaks stuurwiel; nóg zo'n kenmerkende designfeature!

Techniek
Over de techniek van de DS kunnen we een boek schrijven. Het concept, afkomstig van vliegtuigbouwkundige André Lefèbre, is volledig op zichzelf staand. Zijn team, bestaande uit diverse knappe uitvinders, kreeg carte blanche bij het bedenken van baanbrekende innovaties. Waaronder de uitgebreide hydrauliek en pneumatische vering voor een surrealistische rijbelevenis en de wegligging van een zwevend tapijt. De originele 21-krachtbron uit ons exemplaar is in 2005 vervangen voor een gereviseerde 23-motor mét injectie. Technisch gezien is het dus een DS 23 Cabriolet Usine, die daarmee gelijk de grotere inhoud van de 4-cilinder verraadt. Klaar voor een proefrit om nooit te vergeten?

Met vriendelijke groet,
team Prins.

Autobedrijf Wim Prins

Autobedrijf Wim Prins

Dealer van Abarth en Alfa Romeo
Galvaniweg 1
8071 SC Nunspeet

www.wimprins.nl

Contactgegevens

Voorraad van deze aanbieder