Vandaag wordt, voorafgaand aan de autoshow, in Genève bekendgemaakt welke auto in 2014 de Europese titel Auto van het Jaar mag dragen. Er zijn nog zeven kandidaten over. We lichten kort toe waarom de jury deze op de shortlist heeft gezet.

Alle auto's zijn nieuwkomers uit 2013, of geheel nieuwe generaties van bestaande modellen. De juryleden zien de Skoda Octavia als het meest vertrouwde model. Diens nominatie draait niet om vernieuwing maar om toepassing van het MQB-platform (de modulaire basis van moederbedrijf Volkswagen) tot een ruime en praktische familie-auto. Aan de ene kant is de Octavia betaalbaar en superzuinig. Anderzijds is 'ie beschikbaar, zo zegt de jury, als een comfortabel uitgeruste cruiser of als (de RS) performance car.

Het geheel nieuwe EMP2-platform van PSA Peugeot Citroën levert twee kanshebbers op. Ten opzichte van voorganger 307 is de Peugeot 308 compacter (maar ruimer), lichter van gewicht en zuiniger. Ook vinden de juryleden de looks en kwaliteit een stuk beter. Bij de Citroën C4 Picasso heeft de EMP2-basis geleid tot een MPV die ruimtelijker aandoet, flink lichter van gewicht is maar ook eenvoudiger te produceren. 

BMW i3

De Mazda 3 is genomineerd vanwege z'n uitmuntende aerodynamica en de zuinige maar goed presterende SkyActiv-aandrijflijn. De auto is een van de langste compacte middenklassers. Heel andere bevindingen gelden voor de Mercedes-Benz S-Klasse. De jury is opgelucht dat Mercedes' poging om de 'beste auto ter wereld' te bouwen niet geleid heeft tot overdrijving. Wel voorziet de S-Klasse in 'excellente' technologie, aandacht voor details en - voor deze topklasse - zuinige motoren.

De puur elektrische Tesla Model S rijdt, zonder range-extender, minimaal 400 km ver. Dat is een hele prestatie, zo vinden de juryleden, gezien de lengte van 5 meter, de grote bagageruimte en de zeven zitplaatsen. Bovendien accelereert de Model S 'uitstekend' en is het goed cruisen op hoge snelheid. De BMW i3 rijdt elektrisch maar met de 'typische BMW-dynamiek', zo constateert de jury, die alle auto's uitgebreid heeft getest. De actieradius van 200 km kan met behulp van de optionele range-extender verlengd worden. Ook de lichtgewicht bodystructuur van carbon, zonder raamomlijstingen, wordt als pluspunt gezien.

Peugeot 308 Auto van het Jaar 2014 [Update]

De Peugeot 308 is Auto van het Jaar 2014 geworden. Met een puntenaantal van 307 laat hij de nummer 2, de BMW i3 met 223 punten, ruim achter zich.