Wie kent ze niet? De fotos uit vervlogen tijden, met daarop de rallyautos van merken als Fiat, Ford en natuurlijk Lancia. Vooral dit laatste merk heeft de rallysport lange tijd gedomineerd, maar helaas neemt het nu niet meer deel aan deze spectaculaire sport. Bekend zijn de Delta en de Stratos, maar wat te denken van de Fulvia?


Met die auto zijn diverse overwinningen behaald, met achter het stuurwiel Sandro Munari. De auto waarmee hij reed was een snelle HF met 1.6-liter motor en veel aluminium plaatwerk om de carrosserie zo licht mogelijk te maken. Lancia ziet ook in dat dit erfgoed in stand gehouden moet worden, en komt nu met een reïncarnatie van de Fulvia. De proto wordt in Frankfurt op de IAA (13 t/m 21 september) geïntroduceerd.


Meteen valt op de auto veel gelijkenissen vertoont met de oude Fulvia Coupé. Vooral aan de achterzijde valt de korte overhang op. Onder de motorkap ligt een viercilinder die een inhoud heeft van 1.8 liter. De auto weegt exact 990 kilogram en de topsnelheid van de Coupé ligt op 213 km/h. Acceleratie van 0 naar 100 km/h kost slechts 8,6 seconden.


Uiteraard is de Fulvia voorzien van rondom schijfremmen dat had de oude immers ook en verder is er voorzien in ABS en een sportief onderstel. Helaas is het nog een proto, maar gezien het feit dat Lancia op de weg terug is kan daar met vertrouwen naar worden uitgekeken.