Kort nadat Toyota de vervroegde uittreding van de Celica in Europa aankondigde, gooit de Britse importeur er nog even een actiemodelletje tegenaan. De Celica GT oogt spectaculair met zijn gigantische achterspoiler, maar is in feite nog geen fractie sneller dan zijn minder opgepompte soortgenoot.

De Celica GT moet ’t dan ook hebben van zijn uiterlijk vertoon. De achtervleugel zou niet misstaan op een Le Mans racer en laat die associatie nou net de bedoeling zijn van Toyota. De GT wordt namelijk geïntroduceerd ter ere van de GT-One Le Mans auto, die deze zomer zal stralen op het Goodwood Festival of Speed (op 24, 25 en 26 juni). In 1998 zette Toyota met deze bolide een ronderecord neer tijdens de befaamde 24-uursrace.

Niet alleen achter is de Celica voorzien van een vleugel, rondom is er flink wat extra kunststof tegenaan gegooid. Verder staat de GT op 17 inch lichtmetaal, is het onderstel flink verlaagd en is het interieur aangekleed met alcantara, een special pookknop en aluminium pedalen. Automatische airco, een cd-wisselaar en Vehicle Stability Control met tractiecontrole zijn eveneens standaard.

Standaard is ook de 1,8 liter VVTL-i motor, die wij hier in Nederland kennen uit de Celica T-Sport. Met een vermogen van 192 pk zul je geen ronderecords breken, maar een sprint naar de 100 km/h in 7,2 seconden behoort wel tot de mogelijkheden, evenals een topsnelheid van 225 km/h. De Celica GT blijft voorbehouden aan de Britten.